رفتن به نوشته‌ها

دکتر بابک پرویز،محقق ایرانی و دانشیار مهندسی برق در دانشگاه واشنگتن

درختان هم برق تولید می کنند
مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه ام تی آی نشان می دهد گیاهان و از جمله درختان می توانند تا ۲۰۰میلی ولت الکتریسیته تولید کنند و این زمانی است که یک الکترود در بدنه گیاه قرار داده شده والکترود دیگر در خاک اطراف آن گذاشته شود.

دکتر بابک پرویز،محقق ایرانی و دانشیار مهندسی برق در دانشگاه واشنگتن که همکاری نزدیکی با محققان ام تی آی در این طرح داشته است،می گوید:تا آنجا که مشخص شده است تا پیش از این هیچ گونه تحقیق جامع علمی درباره امکان تولید برق از درختان صورت نگرفته است.

نتایج درخشانی که محققان در آزمایش های اولیه خود به دست آورده اند آنها را ترغیب کرده تا به طراحی وساخت حسگرهایی روی بیاورند که قابلیت بررسی و گزارش لحظه به لحظه وضعیت سلامت درخت را داشته باشند،در ادامه این تلاش ها محققان توانستند مداری نیز طراحی کنند که صرفا با جریان برق تولید شده از درخت کار می کند.

در جریان بخشی از این آزمایش ها محققان میخ های مخصوصی را در بدنه گیاه پهن برگی فرو کرده وسیم مرتبط با آن را به دستگاه ولت متری متصل کردند.

البته محققان براین نکته نیز تاکید دارند که نمی توان از این جریان بسیار ضعیف برای راه اندازی مدارات الکترونیکی ودستگاه های برقی رایج در منازل وادارات استفاده کرد؛بااین حال می توان ازآنها برای راه اندازی طیف گسترده ای از دستگاه هایی بهره گرفت که تنها به جریان ضعیفی از برق نیاز دارند.ازآن گذشته احتمال بسیار ضعیفی نیز برای استفاده از این منبع تولید انرژی به جای انرژی خورشیدی وجود دارد.

استفاده از این فناوری نوین برای راه اندازی حسگرهای گیاهی که آلاینده های زیست محیطی یا خطراتی نظیر آتش سوزی در مناطق جنگلی را هشدار می دهند،گزینه خوبی خواهد بود.

نکته جالب این است که با توجه به میزان الکتریسیته تولیدشده از سوی هر گیاه،می توان وضعیت سلامت آن را نیز مورد بررسی قرار داد.

javad naderi
منتشر شده در رزومه نخبگان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *