رفتن به نوشته‌ها

سابقه و توان فنی کشور در تولید سلول های خورشیدی

تسهیلات بلاعوض برای خرید سلول‌های خورشیدی ساخت داخل یا انواع بی‌کیفیت چینی؟

خبرگزاری تسنیم: با توجه به سابقه و توان فنی کشور در تولید سلول های خورشیدی، ضروری است تسهیلات بلاعوض برای خرید سلول خورشیدی به محصولات ساخت داخل اختصاص یابد تا شرکت های دانش بنیان این بخش فعال شوند.

در سال‌های گذشته تولید برق با استفاده از سلول‌های خورشیدی رشدی بیش از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا داشته است؛ به نحوی که در حال حاضر بیش از ۱۳۹ هزار مگاوات سلول خورشیدی در کشورهای مختلف نصب و راه اندازی شده است. این ظرفیت تقریبا معادل دو برابر ظرفیت مجموع نیروگاه‌های کشور است و گسترش چشمگیر این فناوری را در سطح جهان نشان می‌دهد. وزارت نیرو با افزایش قیمت خرید تضمینی برق از انرژی‌های تجدیدپذیر از ۱۸۶ تومان در سال ۹۱ به ۴۴۳ تومان در سال ۹۲ و در ادامه به ۴۶۳ تومان در سال ۹۳ گامی اثرگذار در حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر برداشت تا وابستگی ۹۲ درصدی تولید برق کشور را به سوخت‌های فسیلی کاهش دهد.

 سبد تولید برق کشور در سال ۱۳۹۲ و وابستگی بالای آن به سوخت‌های فسیلی

در عین حال این قیمت که به صورت عمومی برای انواع منابع تجدیدپذیر تعیین شده است، برای برخی از فناوری‌ها از جمله نیروگاههای بادی و نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک رقم مناسبی است اما برای سرمایه‌گذاری در تولید برق خورشیدی نرخ پایینی محسوب می‌شود. برای حل این مشکل معاون وزیر نیرو با اشاره به ارائه تسهیلات بلاعوض برای احداث نیروگاه‌های برق خورشیدی در ساختمان‌های خانگی اعلام کرده است که وزارت نیرو آمادگی دارد ۴.۵ میلیون تومان به ازای هر کیلووات ساعت قدرت نصب شده نیروگاه خورشیدی، تسهیلات بلاعوض به مردم پرداخت کند. این میزان به صورت متوسط نیمی از هزینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی را پوشش می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از مهمترین چالش‌های اتحادیه اروپا با کشور چین در چارچوب تجارت آزاد بین دو طرف، صادرات سلول‌های خورشیدی چینی به این اتحادیه بود؛ زیرا در اثر حمایت‌های کشورهای اروپایی به ویژه آلمان از این فناوری و ارایه قیمت مناسب خرید تضمینی برای برق خورشیدی، بازار مناسبی در این اتحادیه شکل گرفته بود و استفاده شرکت‌های چینی از سیاست دامپینگ، مشکلات جدی برای شرکت‌های فناور اروپایی ایجاد کرده بود. در سال ۲۰۱۱ ارزش صادرات سلول های خورشیدی چینی به اتحادیه به ۲۸ میلیارد دلار رسیده بود و ۷ درصد از مجموع صادرات چین به این اتحادیه را در آن سال به خود اختصاص داده بود. در این شرایط متقاضیان سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی در عمل منابع و یارانه‌های اختصاص یافته به سلول‌های خورشیدی را برای خرید انواع ارزان قیمت چینی هزینه می‌کردند و شرکت‌های اروپایی فعال در این زمینه به تدریج بازار خود را از دست می‌دادند تا این که اتحادیه اروپا متوجه بروز مشکل در این بخش شد و چاره‌ای برای آن اندیشید. برای حل مشکل دو طرف در تابستان ۲۰۱۳ توافق کردند تا قیمت فروش سلول‌های خورشدی چینی در اروپا از حداقل ۷۶ سنت بر وات کمتر نشود و با این شرط حدود ۱۰۰ شرکت چینی اجازه یافتند تا همچنان بدون تعرفه سلول‌های خورشیدی خود را به اروپا صادر کنند.

با توجه به سابقه و توان فنی کشور در تولید سلول‌های خورشیدی، در صورت حمایت دولت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با رونق گرفتن بازار این فناوری فعالیت خود را در تولید سلول‌های خورشیدی گسترش دهند و نیاز بازار داخلی را بر طرف سازند. در نتیجه در این شرایط لازم است تسهیلات بلاعوض سلول‌های خورشیدی تنها به محصولات تولید شده در داخل کشور اختصاص پیدا کند. در غیر این صورت این خطر وجود دارد تا نه تنها یارانه ها و حمایت‌های دولت در این بخش صرف خرید محصولات بی‌کیفیت چینی و خروج بی‌رویه ارز از کشور شود، بلکه شرکت‌های فعال در این بخش از میان بروند و در بلند مدت وابستگی تولید برق کشور به سوخت‌های فسیلی ادامه یابد.

* سجاد حسین نیا – کارشناس انرژی شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان)

منتشر شده در انرژی خورشیدی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *