رفتن به نوشته‌ها

ساخت ربات اجتماعی آموزش دهنده زبان اشاره

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف پس از طراحی و ساخت رباتی برای آموزش زبان اشاره فارسی به کودکان ناشنوا، در تلاش هستند تا با تکمیل بخش پردازش تصویر، ربات تعاملی را برای این دسته از کودکان ارائه دهند. محمد زکی پور، مجری طرح و دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مطالعات قطب رباتیک دانشگاه شریف در زمینه طراحی و ساخت ربات‌های اجتماعی، گفت: این ربات‌ها وارد زندگی اجتماعی انسان می‌شوند و ما کاربردهای این ربات‌ها را در بخش‌های مختلف زندگی بشر مورد مطالعه قرار داده‌ایم.

وی نقش ربات‌های اجتماعی در پروسه درمان رفتاری کودکان مبتلا به اوتسم را از جمله این پروژهای انجام شده در این دانشگاه نام برد و یادآور شد: کودکان مبتلا به اوتیسم در ایجاد تعامل با محیط پیرامون خود دچار مشکلاتی هستند و این ربات قادر به افزایش تعاملات در این دسته از کودکان شده است. زکی پور، کاهش استرس در کودکان مبتلا به سرطان را از دیگر کاربردهای ربات‌های اجتماعی نام برد و اضافه کرد: این ربات در بیمارستان‌ها موجب کاهش اضطراب و استرس در این کودکان شده است. این محقق، آموزش زبان به کودکان کمتر از ۵ تا ۶ سال را از دیگر کاربردهای این ربات دانست و اظهار کرد: پروژه ربات رسا نیز در راستای ربات‌های طراحی شده، برای آموزش زبان اشاره به کودکان ناشنوا پیاده‌سازی شده است.

زکی پور با تاکید بر اینکه کودکان ناشنوا در سنین ۶ تا ۷ سالگی وارد مدرسه باغچه‌بان می‌شوند، افزود: این کودکان تا سنین ۷ سالگی با زبان اشاره آشنا نیستند؛ چراکه مادران این کودکان رغبتی برای آشنا کردن کودکان ناشنوای خود با این زبان نیستند و این امر باعث می‌شود که این کودکان ابزار ارتباطی را نداشته باشند. مجری طرح با تاکید بر این که زبان به عنوان یک ابزار ارتباطی، تاثیر بسیار زیادی در رشد ذهنی کودکان اعم از شنوا و ناشنوا دارد، تاکید کرد: بر این اساس اقدام به طراحی و ساخت ربات اجتماعی آموزش دهنده به کودکان ناشنوا به منظور ترغیب والدین و کودکان برای یادگیری زبان اشاره قبل از سنین ۶ تا ۷ سالگی کردیم.

این محقق با اشاره به قابلیت‌های ربات ساخته شده نسبت به ربات‌های مشابه داخلی و خارجی در این زمینه، خاطرنشان کرد: درجه آزادی این ربات به گونه‌ای در نظر گرفته شده که قادر به اجرای زبان اشاره فارسی است؛ ضمن آنکه تمام انگشتان این ربات به صورت مستقل حرکت می‌کنند. به گفته وی، دارا بودن ۲۹ درجه آزادی در بالا تنه و ۳ درجه آزادی در پایین تنه را از دیگر مزایای این ربات نام برد و یادآور شد: این ویژگی کمتر در نمونه‌های مشابه وجود دارد و ربات‌هایی که با این ویژگی ارائه شده‌اند، دارای قیمت‌های بالای ۲٫۵ میلیون دلار هستند. زکی پور، پردازش تصویر و صدا را از دیگر مزایای این ربات عنوان و اظهار کرد: این ربات قابلیت پردازش تصویر و گفتار را دارد و از این طریق قادر به آموزش زبان اشاره به کودکان ناشنوا است.

وی با بیان این که بخش پردازش گفتار این ربات تکمیل شده و پردازش تصویر در حال تکمیل شدن است، توضیح داد: با استفاده از قابلیت پردازش تصویر، ربات قادر به برقراری تعامل با کودک ناشنوا است؛ به این صورت که اگر کودکی حرکتی در زبان اشاره انجام داد، ربات با کودک وارد تعامل خواهد شد. این محقق، ساخت این ربات را در مرحله آزمایشگاهی دانست. دکتر علی مقداری و دکتر مینو عالمی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در مدت اجرای این پروژه، استاد راهنمای طرح ربات اجتماعی رسا بودند.

منتشر شده در رباتیک پیشرفته

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *