رفتن به نوشته‌ها

شناختی بر سنسورهای صنعتی کنترل و رباتیک

Image

در صنعت امروز بدون سنسورها و سوئیچها هیچ پروسه صنعتی قابل اجرا نیست.در این مقاله به بررسی یک سری ازمهمترین سنسورها و سوئیچهای صنعتی میپردازیم.

Image

اولین دسته Proximity Switches هستند که کاربرد وسیعی نیز در صنعت دارند
از انواع این نوع سوئیچهای حسگر میتوان به این موارد اشاره کرد.
Sonar Proximity Switches:این دسته حسگرها بر اساس پالسهای مافوق صوت عمل می کنند به این صورت که با ارسال یک پالس و سپس دریافت پژواک آن از وضعیت یک جسم یا سطح مطلع میشوند.مزیت این نوع حسگر این است که در محیطهای صنعتی کثیف یا درون یک مایع یا جامد به خوبی کار میکند.این حسگرها میتوانند در کاربردهای وسیعی همچون اندازه گیری یک فاصله،تعیین یک سطح،اندازه گیری یک ضخامت و اندازه گیری یک ارتفاع مورد استفاده قرار گیرند

Image ImageImage

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Photoelectric Proximity Switches:این حسگرها نوری هر شی را صرفنظر از جنسش آشکار میکنند.این حسگرها میبایست به گونه ای نصب شوند که کمتر دچار آلودگی و گرد و خاک شوند.نوع خاصی از این نوع حسگر نیز هست که تشخیص رنگ نیز میدهد.
از کاربردهای این نوع حسگر میتوان به سنجش ارتفاع،عمل شمارش به صورت تک سنسوری(روش انعکاس) و دو سنسوری اشاره کرد.

ImageImageImage    

Inductive Proximity Switches :این نوع حسگرها که بر اساس تغییر جریان القایی در یک سیم پیچ کار می کنند دارای کاربردهای گسترده ای مثل تشخیص وضعیت شیرهای صنعتی،تشخیص قطعات شکسته شده بر روی یک ماشین صنعتی مثل سر مته ها،تشخیص بسته شدن درست درب بسته های فلزی و تشخیص میزان سرعت بر روی محورهای فلزی گردان.از مشخصه های خوب این حسگرها میتوان به طول عمر زیاد،صحت سوئیچ بالا و پاسخ سریع اشاره کرد.این سوئیچها فقط بر روی قطعات فلزی کار میکنند.

ImageImageImage    

Capacitive Proximity Switches :بر اساس تغییرات عایق بین دو ورقه یک خازن و تغیییرات ظرفیت این خازن ساخته شده اند. این حسگرها بر روی هر نوع ماده اعم از جامد،پودر و مایع عمل می کنند مانند شیشه،سرامیک،چوب و غیره .به دلیل عدم تماسشان با جسم مورد نظر دارای طول عمر زیادی هستند.از جمله کاربردهای این حسگرها میتوان به کنترل سطح ،کنترل وجود مایع در بسته ها و عمل شمارش اجسام عایق اشاره کرد.

Image Image

منبع:سایت اشتهارد

منتشر شده در سنسور و ماژول

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *