رفتن به نوشته‌ها

مشهورترین ربات ها

مشهورترین ربات هاى تاریخ   
 
فکر مى کنید کدام ربات، بیشترین تاثیر را بر پیشرفت فناورى بشر گذاشته است؟ گروهى از دانشمندان، نویسندگان علمى تخیلى و طراحان ۱۸ ربات را انتخاب کرده اند. تالار مشاهیر روبوت ها، جایى است که در آن از روبوت هاى تاثیرگذار بر پیشرفت فناورى بشرى تجلیل مى شود؛ خواه این ربات ها واقعى باشند و چه غیرواقعى. از سال ۲۰۰۳ تاکنون، داورانى متشکل از پژوهشگران، نویسندگان و طراحان، تدوین این فهرست …..

مشهورترین ربات هاى تاریخ   
 
فکر مى کنید کدام ربات، بیشترین تاثیر را بر پیشرفت فناورى بشر گذاشته است؟ گروهى از دانشمندان، نویسندگان علمى تخیلى و طراحان ۱۸ ربات را انتخاب کرده اند. تالار مشاهیر روبوت ها، جایى است که در آن از روبوت هاى تاثیرگذار بر پیشرفت فناورى بشرى تجلیل مى شود؛ خواه این ربات ها واقعى باشند و چه غیرواقعى. از سال ۲۰۰۳ تاکنون، داورانى متشکل از پژوهشگران، نویسندگان و طراحان، تدوین این فهرست را برعهده گرفته اند و در سال جارى، پنج ربات جدید را انتخاب کرده اند.

۱- سامانه جراحى داوینچى  

این ربات، حرکت هاى یک جراح را در ابعادى بسیار کوچک انجام مى دهد تا بتواند با کمترین آسیب، جراحى را انجام دهد. بیش از ۲۰۰ ربات داوینچى هم اکنون براى جراحى هاى حساسى مانند ترمیم دریچه قلب استفاده مى شود. پژوهشگران، هم اکنون درتلاشند نرم افزار کنترل داوینچى را ارتقا دهند تا این سامانه بدون آن که توسط یک جراح کنترل شود، عمل جراحى را انجام دهد.

۲- ترمیناتور تى۸۰۰  

بعید است فیلم ترمیناتور (ویرانگر) محصول ۱۹۸۴ را ندیده باشید. ربات تى،۸۰۰ ماشین نابودگرى بود که آرنولد شوارتزنگر نقشش را ایفا مى کرد و کارهایى انجام داد که هنوز که هنوز است، پیش فرض بسیارى از مردم درباره ربات ها است. اما از آنها مهم تر، تاثیرى است که داستان هاى علمى تخیلى (مانند مجموعه ترمیناتور) بر علم مى گذارد. گروهى از پژوهشگران رباتیک در حال بررسى این موضوع هستند که چگونه از نمایش هاى تخیلى نویسندگان از ربات ها براى بهبود طراحى و عملکرد ربات هاى فعلى استفاده کنند.

۳- مریخ نوردهاى اسپریت و آپورتونیتى  

مریخ نوردهاى اسپریت و آپورتونیتى، زمستان ۱۳۸۲ بر سیاره سرخ فرود آمدند و قرار بود ماموریتى ۹۰ روزه داشته باشند. اما اکنون ۵ سال است که این دو مریخ نورد، سطح مریخ را مى کاوند. در مرداد ۱۳۸۳ / آگوست ،۲۰۰۴ آپورتونیتى این تصویر را از سایه خودش گرفت، وقتى که رهسپار دهانه اندورنس (دهانه پایدارى) بود. تصاویر فراوانى از این دو مریخ نورد و هم چنین سطح سیاره سرخ در آرشیو ناسا موجود است.

۴- رومبا  

جاروبرقى خودکار شرکت آى ربات، احتمالا موفق ترین ربات خانگى تمام تاریخ است! از سال ۲۰۰۲ که این جاروبرقى به بازار عرضه شد، بیش از ۲‎/۵ میلیون دستگاه از آن به فروش رفته است. بسیارى از خریداران این جاروبرقى نسبت به این ابزار تعلق خاطر پیدا کرده اند؛ برخى دیگر نیز براى آن اسم انتخاب کرده اند و حتى لباس تنش کرده اند. پژوهشگران رباتیک امیدوارند با ارتقاى هوش مصنوعى این دستگاه و استفاده از نظرات مشتریان، کار با این ربات نظافت چى را آسان تر سازند.

۵- هو-اى، ده وى و لویى  

فیلم علمى تخیلى سایلنت رانینگ (فرار بى صدا) محصول سال ،۱۹۷۲ داستان مردى است که به تنهایى از تنها گیاهان زمین باقیمانده در منظومه شمسى حفاظت مى کند و براى این کار، با ۳ ربات دیگر همکارى مى کند. مراقبت و برداشت محصول گیاهان، حوزه اى فعال در رباتیک امروز است.

۶- ریبرت هوپر ترى دى (منتخب ۲۰۰۸)  

مارک ریبرت که دکتراى رباتیک دارد، کشف کرد که ربات ها براى آن که بتوانند با کارایى بیشترى کار کنند، باید مانند حیوانات حرکت کنند. نکته کلیدى در حرکت حیوانات این است که عدم تعادل به اندازه حفظ تعادل در حرکت آنها تاثیر دارد. ربات جهنده یک پاى او مدام درتلاش است خودش را از افتادن نجات دهد و همین، سبب مى شود که این ربات همیشه ایستاده باقى بماند؛ درست همان طور که حیوانات انجام مى دهند. پس از این اختراع، ریبرت شرکت بوستون داینامیکز را تاسیس کرد و در آنجا نخستین قاطر کوچک رباتیک را ساخت که همانند قاطر واقعى حرکت مى کند.

۷- یونیمیت (منتخب ۲۰۰۳)  

نخستین ربات صنعتى جهان، سال ۱۹۶۱ در کارخانه جنرال موتورز آغاز به کار کرد. این ربات با انجام دستورالعمل هایى که روى نوار مغناطیسى ذخیره شده بود، قطعات خودرو را به یکدیگر جوش مى داد. جورج ده وول و ژوزف انگلبرگر با الهام از داستانى علمى تخیلى، این ربات را اختراع کردند.
دیگر ربات هاى منتخب سال ۲۰۰۳ عبارتند از هال ۹۰۰۰ (ربات فرمانده فضاپیما در فیلم مشهور ،۲۰۰۱ ادیسه فضایى)؛ مریخ نورد سوجورنر و آر۲دى،۲ ربات بى سروصداى مجموعه جنگ هاى ستاره اى.

۸- آسیمو (منتخب ۲۰۰۴)  

شرکت ماشین سازى هوندا، آسیمو را نخستین بار در سال ۲۰۰۰ رونمایى کرد و از آن زمان تاکنون، پیوسته بر توانایى هاى این ربات انسان نما افزوده است. مهم ترین این توانایى ها، دویدن و انجام کارهاى پذیرایى است. شرکت هوندا، نمونه هاى آسیمو را به پژوهشگران در سراسر جهان قرض مى دهد تا از آن براى تحقیقات رباتیک و هوش مصنوعى استفاده کنند.

 منبع : خبر آنلاین

منتشر شده در عمومی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *