رفتن به نوشته‌ها

اهداف قطب مکاترونیک ایران – (تبریز)

اهداف قطب :
 توجه به تحولات ساختاری که در سیاست اقتصادی و صنعتی جهان در شرف تکوین است، سیاستگذاری عرصه دانش و فن آوری کشور نیز باید به گونه ای باشد که بتوان نه تنها بعنوان استفاده کننده بلکه بعنوان مولد دانش بویژه علوم نوین در سطح ملی و جهانی عمل نمود. در این راستا علم مکاترونیک به عنوان یک تخصص نوظهور و بین رشته ای می تواند جایگاه خاصی در بین سایر علوم داشته باشد……

اصطلاح مکاترونیک برای اولین بار در سال ۱۹۶۹  توسط شرکت یاسکاوا در ژاپن به صورت یک واژه ترکیبی از مکا (برای مکانیک و مکانیزم) و ترونیک (برای الکترونیک) معرفی شد. امروزه با توجه به فاکتورهای مهم دیگر، مکاترونیک شاخه ای از مهندسی محسوب می شود که هدف اصلی آن ساختن ماشینها و سیستمهای هوشمند است. در واقع مکاترونیک به عنوان یک دانش بین رشته ای با بهره گیری از علوم مختلف مانند الکترونیک، مکانیک، برق، کنترل، کامپیوتر، اندازه گیری و غیره در حال ایجاد تحولی شگرف در سطح جهان در زمینه صنایع سبک و سنگین، خودروسازی، تجهیزات خانگی، ماشینهای ابزار، روباتها، اتوماسیون، هوا و فضا، مهندسی پزشکی و غیره می باشد.اهداف کلی از تأسیس این قطب علمی بشرح زیر می باشد :

– افزایش سطح تخصصی جامعه علمی و صنعتی و دست اندرکاران صنعت در سطح منطقه و کشور با توجه به آخرین پیشرفتهای بعمل آمده در زمینه های طراحی، ساخت و بکارگیری سیستمهای مکاترونیکی.
– توسعه و هدایت تحقیقات دانشگاهی و کاربردی و حمایت از اینگونه فعالیتها که باعث رشد علوم مربوط به طراحی و تحلیل سیستمهای مکاترونیکی و بکارگیری آنها در صنایع مختلف می گردد.
– تدوین و توسعه استانداردهای طراحی، تحلیل و پیاده سازی سیستمهای مکاترونیکی با لحاظ نمودن استانداردهای موجود در زمینه تجهیزات جانبی، کیفیت، ایمنی، زیست محیطی با توجه به روند جهانی شدن و حذف مرزها در تجارت.
– ایجاد زمینه های لازم برای جذب محققین، متخصصین و نخبگان علمی و پژوهشی کشور برای انجام تحقیقات علمی جهت دار و متمرکز در محورهای مختلف مکاترونیک جهت جلوگیری از هدر رفتن تواناییها و فرار مغزها.
– ارائه خدمات فنی، مهندسی و تحقیقاتی در سطح تکنولوژی پیشرفته در زمینه های مختلف صنعتی مرتبط با انجام تحقیقات کاربردی در راستای طراحی و بهینه سازی به موازات انتقال تکنولوژی و دانش فنی به داخل کشور.
– ارائه مشاوره علمی و فنی به مراکز علمی، فن آوری، صنعتی و سیاستگذاری کشور در خصوص خرید و انتقال دانش فنی مرتبط با فعالیت قطب علمی مکاترونیک.
– برقراری ارتباط و همکاری مستمر و متقابل بین محققین، همکاران دانشگاهی، متخصصین صنعت در داخل و خارج از کشور
– استفاده از پتانسیل علمی و تحقیقاتی قطب علمی مکاترونیک در جهت پیشبرد و ارتقاء دوره های آموزشی و تحصیلات تکمیلی و فوق تخصصی در زمینه های مرتبط با مکاترونیک. – – گسترش فعالیتهای فراملی ( منطقه ای و بین المللی) و همکاری بادیگر قطبهای علمی و مراکز صنعتی مرتبط با زمینه کاری قطب علمی.
– افزایش بهره وری و بهبود کیفیت محصولات کارخانه های مربوطه و کاهش هزینه ها در دراز مدت.
– تربیت نسل جدیدی از نیروی انسانی متخصص در رشته های مدرن مهندسی ( بین رشته ای) .
– ایجاد فرصتهای شغلی مناسب برای دانش آموختگان مهندسی.
– ایجاد ارتباط منسجم بین پارکهای علمی – فناوری و دانشگاهها در خصوص مکاترونیک
– تشکیل زیر کمیته های تخصصی جهت پیشبرد بهتر اهداف قطب
– اطلاع رسانی و آموزش به روز از طریق اینترنت
– ارتباط با انجمن های تخصصی مرتبط با مکاترونیک
تشکیل کمیته های تخصصی مرتبط با مکاترونیک تأسیس دفتر ویژه ارتباط با صنعت

منبع:سایت دانشگاه تبریز

تاریخ درج : دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *