رفتن به نوشته‌ها

ایده چیست؟ جشنواره ایده های برتر

 

 

ایده : یک مفهوم یا یک اثر ذهنی است.

خلاقیت: بوجود آوردن چیزی نو در ارتباط با بشریت از روشی دور از انتظار و جدید است.

ایده برتر: ایده خلاقی است که راهکار بهتر و با ارزشتر را برای حل چالش موجود، پاسخ به یک نیاز و کشف دنیای ناشناخته ارائه و پاسخگوی سوالات زیر باشد:

چالش پیش رو چیست؟

مخاطب آن کیست؟

راهکار جدید ارائه شده چیست؟

چه تفکری ایده است:

هر تفکری که در چارچوب تعریف ایده مطابق تعریف فوق قرار گیرد ایده می‌باشد. (تفکری که منجر به تغییر کمی و کیفی محصول می‌شود.)

۱-ایده‌هایی که مرتبط با محصولات و چیزهای موجود می‌باشد به شرط تغییر در ساختار آن ایده می‌باشد.

۲-پایان نامه‌های کارشناسی‌ارشد و طرح‌های تحقیقاتی که مبتنی بر نوآوری باشد و منجر به تولید محصول جدید یا ابداع روش علمی جدید شود در صورتیکه بیش از یک سال از ثبت اختراع، تاییدیه علمی یا ارائه مقاله نگذشته باشد، ایده محسوب می شود.

در این رابطه این سؤالات مطرح است:

(آیا ، ایده است؟/ آیا این ایده دانشجو است یا استاد راهنما؟ نقش مشاور او چیست؟- از نظر IP)

3-اگر ایده فردی توسط خود شخص به محصول تبدیل شده باشد ولی هنوز ثبت نشده و یا در نمایشگاه و جشنواره‌ای ارائه نشده باشد و یا از ثبت و ارائه آن

یک سال نگذشته باشدهنوز ایده می‌باشد.

 

چه چیزی ایده نیست:

۱- تفکری که در مورد چیزهای موجود بوده و باعث تغییر در ساختار آنها نشود ایده نیست ولی اگر محصول جدیدی را بوجود آورد ایده است.

مانند ساخت تلویزیون با سایز بزرگ با ویژگی‌های خاص و برتر ایده نیست زیرا ساختار را تغییر نمی‌دهد(اما ساخت یک تلویزیون با ساختار جدید مثلا ویژگی اتصال به کامپیوتر و یا LCD , LED در زمان خود ایده بوده ولی الان ایده نیست)

در صورت اینکه تفکری ایده تشخیص داده شود براساس شاخص‌های ذیل مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت:

 معیارها ی خلاق بودن ایده

۱-        ساده بودن.

۲-        زیرکانه بودن.

۳-        به خوبی ترسیم و ارائه شدن.

۴-        آشنا و مانوس بودن.

۵-        قوی و رسا بودن.

۶-        توانایی بکارگیری آن در چندزمینه.

۷-        تازه و اصیل بودن.

۸-        انعطاف پذیر و قابل تغییر بودن.

۹-        توانایی به چالش کشیدن آن.

۱۰-      ایده ای که همه معیارها را دارد یک امتیاز ویژه می گیرد.

شاخصهای کارایی

۱- در عین بزرگی ساده بودن.

۲- استراتژی کسب و کار را حمایت کردن.

۳-“بطور مشخص جدید و بهتر” بودن.

۴- قابل اثبات بودن.

۵-سوددهی.

۶-  به سرعت و به آسانی اجرا شدن.

۷- در راستای اولویت های فناوری کشور قرار گرفتن.

تعاریف:

خلاق بودن ایده

۱- ساده باشد (simple): به آسانی قابل فهم باشد و موضوع واحدی را در ذهن تداعی کند.

۲- زیرکانه باشد (smart): با درایت راه حلی برای رفع مشکل ارایه دهد.

۳- به خوبی ترسیم و ارایه شده باشد (well-crafted): به بیان ساده و مختصر روابط منطقی میان اجزاء و ماهیت ایده را ماهرانه ترسیم کرده و به نمایش بگذارد.

۴- آشنا و مأنوس باشد (familiar): دور از ذهن نبوده و مخاطب از گذشته با مفاهیم آن در ارتباط باشد.

۵- قوی و رسا باشد (resonant): دارای مفاهیم عمیق بوده و راهکاری قاطع برای حل چالش موجود ارایه دهد.

۶- بتوان آن را در چند زمینه بکار گرفت (shareable): قابل استفاده در زمینه های مختلف باشد. بعبارتی برای یک کاربرد خاص طراحی نشده باشد.

۷- تازه و اصیل باشد (original): قبلاً توسط دیگران ارایه نشده و دارای تازگی و اصالت باشد. بعبارتی بازسازی شده نباشد بلکه خلق شده باشد.

۸- انعطاف پذیر و قابل تغییر باشد (flexible): بتوان با اندکی تغییرات به سادگی از آن در شرایط جدید استفاده کرد.

۹- بتوان آن را به چالش کشید (challenging): ایجاد کننده حس رقابت برای ارایه راه حلی قوی و بهتر باشد.

کارایی ایده

۱- در عین بزرگ بودن ساده باشد :(The big Idea must be simple) هرچه ایده پیچیده تر باشد، درک بزرگی آن برای مخاطب سخت تر است. از جزئیات صرف نظر شود تا ماهیت ایده بهتر خود را نشان دهد.

۲- استراتژی کسب و کار را حمایت کند (The idea must support the overall business strategy.): هدف همه جانبه و مسیر کار برنامه ریزی شده سریع را برآورده نماید و با نیاز های جاری و در حال شکل گیری استفاده کننده سازگار باشد.

۳- “بطور مشخص جدید و بهتر” است (The idea must be “distinctly new and better.”): ایده ارایه شده باید این قابلیت را داشته باشد تا کاربر را تشویق به جایگزینی ایده جدید به جای ایده های قدیمی نماید.

۴- قابل اثبات باشد (The idea must be proven.): شواهد و یا مثال هایی ارایه شود که نشان دهد ایده قابل پیاده سازی است.

۵- سودده باشد (The idea must be profitable.): ایده باید این قابلیت را داشته باشد که بتوان نشان دهد سرمایه گذاری در راستای عملیاتی شدن آن منجر به نتایج بهتر و سود دهی بیشتر در مقایسه با روش های موجود می گردد.

۶- به سرعت و به آسانی اجرا شود The idea must be quickly and easily implemented.)):سرعت و سهولت اجرای ایده یک اصل مهم است، زیرا طولانی بودن فرایند ذکر شده عمر مفید ایده را کاهش می دهد.

۷- درراستای اولویت های فناوری کشورباشد.

منتشر شده در مسابقه،کنفرانس، همایش

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *