رفتن به نوشته‌ها

برگزاری مصاحبه‌های دوره دکتری برای پذیرش دانشجویان دکتری به دانشگاهها تفویض شد

 

 

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی از تکمیل ظرفیت دوره دکتری تخصصی از طریق سامانه مرکز آزمون خبر داد و گفت: برای نخستین بار در دانشگاه آزاد اسلامی برگزاری مصاحبه‌های دوره دکتری برای پذیرش نهایی دانشجویان دکتری به واحدهای دانشگاهی تفویض شده است.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مجتبی علوی فاضل در نشست رسانه‌ای روز گذشته در سالن جلسات مجموعه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه دو روز قبل، نتایج تکمیل ظرفیت آزمون سراسری ورود به دانشگاه اعلام شد، افزود: تکمیل ظرفیت برخی از رشته محل‌ها که ظرفیت آن‌ها به تازگی مشخص شده، مجددا اعلام می‌شود.

علوی فاضل تصریح کرد: از جمله برنامه‌هایی که در استان‌ها با دید تفویض اختیار بیشتر داریم، موضوع ممیزی رشته‌ها است که برخی واحد‌ها که از استانداردهای لازم برخوردارند، رشته‌هایشان تثبیت می‌شود و به عنوان رشته‌های قطعی دانشگاهی در سال آینده پذیرش می‌کنند ولی واحدهایی که از استاندارد لازم برخوردار نباشند در آن رشته پذیرش دانشجو نخواهند داشت ولی دانشجویانی که اکنون مشغول به تحصیل در آن رشته‌ها هستند، پذیرش‌شان کاملا قانونی است و تا پایان تحصیل ادامه می‌دهند.

فارغ‌التحصیلان پردیس‌های علوم و تحقیقات سابق مشکل مدرک تحصیلی ندارند

وی گفت: فارغ التحصیلان پردیس‌ها و واحدهای علوم و تحقیقات سابق به هیچ وجه مشکل مدرک تحصیلی ندارند و با تایید وزیر علوم تحقیقات و فناوری مدارک آن‌ها در سراسر کشور مورد تایید قرار گرفته و قانونی است.

او افزود: بر اساس نقشه جامع علمی کشور که پیرو منویات مقام معظم رهبری تدوین شده در سال ۱۴۰۴ باید ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور از محل شرکت‌ها و در واقع اقتصاد دانش بنیان تامین شود.

علوی فاضل با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مخاطب سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هستند، افزود: در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی تلاش می‌کند دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی را به سمت تولید ثروت از علم هدایت کند.

طرح‌های در حال اجرا در دانشگاه

علوی فاضل، طرح‌هایی که اکنون در راستای منویات مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می‌شود را یادآور شد و گفت: طرح سا‌ها (سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد) طرحی است که امکان دسترسی همه دانشجویان را به آزمایشگاه‌های دانشگاه در سراسر کشور فراهم می‌کند و تا به امروز بیش از ۱۲ هزار کارگاه و آزمایشگاه در این سامانه ثبت شده است.

وی طرح دیگر دانشگاه را کتابخانه یکپارچه دانشگاه آزاد اسلامی ذکر کرد و گفت:‌ این طرح بزرگ‌ترین شبکه کتابخانه‌ای دانشگاهی کشور به لحاظ عنوان و تعداد است که امکان دسترسی همه دانشجویان به تمام کتابخانه‌های دانشگاه در ۴۰۰ نقطه کشور را فراهم می‌کند و امکان دسترسی به تمام پایان نامه‌های مقاطع مختلف تحصیلی نیز وجود دارد.

این مسئول اظهار کرد: طرحی هم در راستای اشتغال‌زایی افرادی که دارای ایده‌های نو و نوآوری‌ هستند، وجود دارد که با این طرح دانشجویان می‌توانند ایده ها و طرح های علمی و نوآوری خود را به مرحله اجرا و تولید درآورند.

وی افزود: طرح شفا یا شهرک‌های فناوری آزاد، امکانات لازم برای فعالیت‌های واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان اعم از زمین و ساختمان و امکانات زیربنایی و فضای لازم را ایجاد نموده تا دانشجویان مستعد با حمایت دانشگاه توان و استعداد و ایده خود را به ثروت تبدیل کنند.

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اظهار کرد: در موضوع بازنگری در مدیریت واحدهای زیان ده دانشگاه آزاد که به طرح تجمیع معروف شده است ما تعطیلی واحدهای دانشگاهی و اخراج کارکنان و محروم کردن مردم از دانشگاه را در هیچ یک از شهر‌ها نداریم.

علوی فاضل هدف اولیه تاسیس دانشگاه آزاد را توسعه آموزش عالی در نقاط محروم و عدالت آموزشی برای کسانی که به امکانات آموزش دولتی دسترسی ندارند، عنوان کرد و افزود: این هدف هرگز زیر سوال نمی‌رود اما شرایط و اقتضائات امروز از جمله کاهش دانشجو در مقطع کاردانی و کار‌شناسی و وجود ۵۰۰ هزار صندلی خالی و ۱۱ هزار رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی که به حد نصاب تشکیل کلاس نرسیده‌اند، باعث شده واحدهای ما بویژه واحدهای کوچک نتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند و اصطلاحا زیان‌ده شده‌اند.

او تاکید کرد: دانشگاه برای حل این موضوع تدابیر مدیریتی را مد نظر قرار داده که یکی از آن‌ها کاهش ساختار اداری و کاهش هزینه‌های پست‌های سازمانی و کوچک سازی تشکیلات ساختاری دانشگاه است.

وی ادامه داد: طرح تجمیع سه در واقع تفویض اختیار به استان‌ها است که شامل بازنگری در فرآیند‌ها و مقررات و قوانین دانشگاه با هدف کاهش هزینه‌ها و رفت و آمد‌ها و تسهیل امور است. وی این امر را در راستای افزایش سرعت در فرآیندهای دانشگاه دانست و گفت: استان‌ها نسبت به مسائل درون استان آشنایی و شناخت بهتری دارند، از این رو بخش عمده اختیارات را سازمان مرکزی تفویض کرده و بخشی هم در دستور العمل بعدی تفویض می‌شود.

تصویب ۷۹ رشته در مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی

علوی فاضل با بیان اینکه حدود ۸۰ رشته / محل در مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکترای تخصصی واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت، افزود: تنها یک رشته نیاز به تقویت کادر هیات علمی داشت و سایر رشته‌ها شرایط لازم را دارا بودند بنابراین به عنوان رشته‌های واجد شرایط در دفترچه سال ۹۵ قرار می‌گیرند.

علوی فاضل، عدالت آموزشی و توسعه ملی آموزش عالی، بومی گزینی و تمرکز زدایی، حرکت در راستای تحقق سیاست‌های کلی نظام و دستیابی به اهداف چشم انداز و حفظ و ارتقاء علمی سرمایه‌های انسانی کشور را از محورهای سیاست‌های دانشگاه در بخش پذیرش دانشجو عنوان کرد و گفت: بنابراین در پذیرش‌های دانشگاه آزاد شاهد افزایش بومی گزینی و توسعه تحصیلات تکمیلی در اقصی نقاط کشور هستیم.

وی تصریح کرد: این سیاست کماکان ادامه می‌یابد به طوری که امروز بیش از ۵۰ درصد تحصیلات تکمیلی در مقطع کار‌شناسی ارشد و دکتری در شهرستان‌ها است.

این مسئول افزود: قبل از سال ۱۳۹۲، ۷۰ درصد تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران و برخی استان‌های برخوردار وجود داشت اما طی دو سال گذشته براساس توان و استانداردهای آموزشی این نسبت تغییر محسوسی داشته است.

وی گفت: امسال حسب دستور ریاست محترم دانشگاه با تمام جابجایی پذپرفته شدگان آزمون کار‌شناسی ارشد و دکتری موافقت شد و همه بانوان با اولویت متاهلین به محل سکونت خود جا به جا شدند و با جابجایی بقیه متقاضیان برای بهمن ماه موافقت شده که این امر در راستای سیاست بومی گزینی و با نگاه تقویت بنیان خانواده و کاهش تردد و هزینه دانشجویان انجام شده است.

منتشر شده در عمومی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *