رفتن به نوشته‌ها

لیست سایتهای تقلبی مقالات ISI

این یک هشدار جدی است. متاسفانه اخیرا تعداد بسیار زیادی از مقالات اساتید دانشگاهی و دانشجویان دکترا به وبسایتهایی ارسال شده است که ادعا کرده اند وبسایت رسمی فلان جورنال معتبر یا فلان جورنال آی اس آی دراروپا هستند. درحالی که وبسایت رسمی جورنال اصلی درجایی دیگر است. این وبسایتهای …..

منبع : یادداشت های روزانه دکتر مهرداد جلالیان

این یک هشدار جدی است. متاسفانه اخیرا تعداد بسیار زیادی از مقالات اساتید دانشگاهی و دانشجویان دکترا به وبسایتهایی ارسال شده است که ادعا کرده اند وبسایت رسمی فلان جورنال معتبر یا فلان جورنال آی اس آی دراروپا هستند. درحالی که وبسایت رسمی جورنال اصلی درجایی دیگر است. این وبسایتهای جعلی متاسفانه صدها مورد از اساتید و پژوهشگران کشورهای جهان سوم کلاهبرداری کرده اند.

در گذشته یکی از این مجلات را با ذکر نام معرفی کرده بودم که البته بعد از مدت کوتاهی و بنابر سیاست ثابت این وبسایت که عدم ذکر نام افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمانها و شرکتها و عدم ارائه اطلاعاتی که ممکن است از آنها برداشتت “مقابله شخصی” بشود، آن مقاله را از وبسایتم حذف کردم.

متاسفانه در چند ماه اخیر، همان گروهی که یک وبسایت جعلی برای یک مجله معتبر سویسی را طراحی کرده بود اقدام به طراحی یک وبسایت جعلی برای یک مجله معتبر اتریشی کرده و اقدام به کلاهبرداری از اساتید دانشگاهی کرده است که اخبار آن را نه تنها از ایران بلکه از سایر کشورها هم شنیده ام. 

این گروه اقدام به ارسال Spam وار ایمیلهایی با محتوای Call for Paper به لیست آدرس ایمیل هزاران نویسنده ازکشورهای جهان سوم کرده است و بعد از پذیرش مقالات آنها در وبسایت جعلی همنام با مجله واقعی و معتبر، اقدام به دریافت صدها دلار آمریکا بعنوان Publication Fee از نویسندگان کرده اند.

در اقدام جدید این گروه خطرناک، وبسایت جعلی اخیر آنچنان با مهارت تهیه شده است که حتی ممکن است متخصصی کتابخانه های دانشگاه ها نیز بامراجعه به سایت مجله مربوطه و با مقایسه آن با محتوای مشخصات آن مجله در سایت تامسون روترز آی اس آی هم نتوانند به جعلی بودن وبسایت مربوطه پی ببرند.

 

توصیه نهایی و همیشگی برای پژوهشگران محترم:

یک: حتما مطمئن بشوید که بدون توجه به اینکه مجله مربوطه چه نامی دارد،‌وبسایتی که با آن مواجه هستید متعلق به همان مجله رسمی است و یک وب سایت موازی و جعلی نیست.

دو: عمده این کلاهبرداران برای اینکه نویسندگان محترم با احتمال کمتری متوجه حیله و مکر آنها بشوند، از ترفند خاصی استفاده می کنند. این ترفند هم این است که می روند و مجلاتی را که در کشورهای غیر انگلیسی زبان و به زبان غیر انگلیسی منتشر می شوند را انتخاب کرده و برای آن مجلات اقدام به طراحی وبسایت جعلی می کنند. حتی ممکن است مجله اصلی فاقد یک وبسایت رسمی اختصاصی هم برای خودش باشد که دراینصورت ممکن است وبسایت جعلی مورد مشاهده تنها نسخه موجود در اینترنت باشد که حد اقل بصورت ظاهری (  و البته تقلبی )‌قابل ارائه بعنوان وبسایت رسمی آن مجله معتبر است.

سه: به هیج وجه اگر دوستان تان ( حتی اساتید محترم دانشگاه و سایر پژوهشگرانی که دراین مجلات مقاله منتشر کرده اند ) اعلام کنند که فلان مجله مورد تایید ایشان است به این موضوع اکتفا نکنید و شخصا اقدام به جستجو و تشخیص معتبر بودن وبسایت مجله باشید.

چهار: درصورتی که به هردلیلی نیاز به راهنمایی اینجانب داشته باشید می توانید صرفا از طریق ایمیل زیر با من تماس بگیرید تا نظرم را درمورد مجله مورد نظر شما ارائه دهم:

drjalalian@yahoo.com

لطفا از انتشار سوال تان درمورد مجلات مشخص در انتهای این مطلب که مربوط به یادداشتهای بازدید کنندگان است بپرهیزید چرا که احتمال دریافت پاسخ برای شما کم خواهد بود و این وبسایت مکانی برای ذکر نام مجلات و سازمانها و افراد خاص و مشخص و انتشار اظهار نظر من  درباره آنها بصورت رسمی و عمومی نمی باشد. سوالات شخصی خود و یاسوالاتی که مرتبط با این موضوع است را صرفا ازطریق ایمیل با من درمیان بگذارید.

دکترمهرداد جلالیان

بیست و هشتم سپتامبر ۲۰۱۲، هفتم مهرماه ۱۳۹۱

 

توجه: لطفا لینک این صفحه را با دوستان خود و سایر پژوهشگران،‌اساتید محترم دانشگاه و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا به اشتراک بگذارید تا از بروز فاجعه ای با مضمون انتشار صدها عنوان مقاله از اساتید دانشگاه های ایران درمجلات تقلبی پیشگیری شود.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *