رفتن به نوشته‌ها

کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک

در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک مطرح شد

ارائه ۳۹ مقاله علمی در زمینه رباتیک/ برگزاری نمایشگاه خلاقیت از سال آینده

دبیر اجرایی دومین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک گفت: ۳۹ مقاله علمی در زمینه رباتیک به دبیرخانه این کنفرانس ارسال و تحت ۱۰ عنوان تخصصی تقسیم‌بندی شده است.

 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک با حضور شخصیت‌های علمی داخلی و خارجی در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرطوسی برگزار شد.

حمیدرضا تقی‌راد دبیر اجرایی همایش گفت: ۳۹ مقاله علمی به دبیرخانه ارسال و تحت ۱۰ عنوان تخصصی تقسیم‌بندی شد و ۱۰ دبیر علمی داوری مقالات را به عهده گرفتند.

وی ادامه داد:‌ در این راستا از تخصص بیش از ۶۰۰ داور بین‌المللی در فرایند داوری مقالات استفاده و در نهایت ۹۷ مقاله به صورت شفاهی و ۸۱ مقاله به صورت پوستر پذیرفته شدند.

تقی‌راد خاطرنشان کرد: هدف اصلی از برگزاری این همایش هماهنگ کردن و همراه کردن بخش‌های علمی و صنعتی کشور است و قرار شد در این راستا دو برنامه به صورت موازی و کنار هم اجرا شود. لذا از کسانی که از بخش‌های علمی در این کنفرانس حضور پیدا کردند تقاضا می‌شود به بخش‌های صنعتی بازدید کنند و همچنین از صنایع هم تقاضا می‌شود که بخش‌های علمی این کنفرانس را بازدید کنند.

وی با بیان اینکه ۲۴ نشست در این کنفرانس برگزار خواهد شد، افزود: در کنار این نشست‌ها میزگردهای صنعتی نیز در نظر گرفته شده و از سخنرانی علمی و فیزیکی ۴ استاد برجسته در زمینه رباتیک استفاده خواهیم کرد و آنها در رابطه با آخرین یافته‌های علمی در زمینه رباتیک بحث‌های خود را ارائه خواهند کرد.

وی در خاتمه اظهار داشت: در روز پایانی کنفرانس کارگاه‌های این کنفرانس برگزار خواهد شد و علاوه بر آن یک تور تفریحی به باغ بوتانیکال خواهیم داشت.

* برگزاری کنفرانس‌های علمی مهم‌ترین اتفاق حوزه رباتیک

در ادامه سیدعلی‌اکبر موسویان رئیس انجمن رباتیک ایران برگزاری کنفرانس‌های علمی را مهم‌ترین اتفاقات در این حوزه دانست و گفت: نگاه‌های مختلفی به این کنفرانس‌ها دوخته شده است از یک طرف دانشگاه‌ها با ارائه دستاوردهای نوین و از طرف دیگر در حوزه کاربردی مانند رباتیک صنعت به این کنفرانس‌ها توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: برگزاری میزگردهای صنعتی و به چالش کشیدن خلا میان صنعت و دانشگاه در این کنفرانس می‌تواند به ما کمک کند که ارتباط بهتری میان صنعت و دانشگاه برقرار شود.

موسویان خاطرنشان کرد: صنعت در این حوزه باید توشه خود را بردارد و نیازهای خود را ارائه کند. دانشگاه هم باید پاسخگوی نیازهای صنعت باشد.

وی اظهار داشت: سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و هدایتگران حاکمیت هم بخشی است که باید در کنار این کنفرانس‌ها حضور داشته باشند. زیرا توسعه بدون دانش فناوری و مهارت امکان‌پذیر نیست.

رئیس انجمن رباتیک ایران تصریح کرد: باید شرایط حضور مسئولان و هدایتگران حاکمیت را به این عرصه فراهم کرد و این وظیفه همه انجمن‌های علمی است.

وی گفت: در زمینه رباتیک بعد خاصی وجود دارد و این بعد به خاطر جذابیت‌های این بخش ایجاد شده است. مردم و عموم جامعه این بعد هستند و باید توجه عمومی که از طرف مردم به این حوزه است در نظر گرفته شود.

موسویان خاطرنشان کرد: سعی داریم از سال آینده مقدمات برگزاری یک نمایشگاه خلاقیت را آماده کنیم که تمام کسانی که در سطح کشور چیزی را به عنوان ربات چه به صورت طراحی و شبیه‌سازی و چه به صورت سخت‌افزاری دارند ارائه کنند.

وی تصریح کرد: یافتن خلاقیت‌ها و رشد آنها یکی از کارهایی است که در کشورهای مختلف انجام می‌شود. ما باید شرایطی فراهم کنیم که عموم مردم و شرکت‌ها بتوانند به این عرصه وارد شوند و حاصل خلاقیت خود را ارائه کنند.

وی ادامه داد: بهتر است به جای اینکه ذهن‌های خلاق به سمت تولید و طراحی مسائل سرگرم کننده برود شرایطی ایجاد کنیم که این خلاقیت به سمت برطرف کردن نیازهای صنعت کشاورزی سوق پیدا کند.

وی گفت: امیدواریم در سال‌های آینده سطح و عمق بهتر شود. داوران کنفرانس با اختیار کامل با هر چه عمیق‌تر مقالات را بررسی کنند زیرا این به ارتقاء دانش و تحصیلات به ما کمک خواهد کرد و رساله‌ها هم کم‌ایرادتر می‌شود.

در پایان این کنفرانس عقیل یوسفی‌کما عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: پروژه ربات انسان‌نمای سورنا سال ۲۰۰۸ با معرفی پروژه به صورت یک ربات ساده انجام شد. نسل دوم آن سال ۲۰۱۰ و اخیرا نسل سوم این پروژه در دانشکده فنی دانشگاه تهران در حال اجرا است.

وی ضمن بیان مطالبی در رابطه با اینکه چرا باید از ربات‌‌ها استفاده کنیم، گفت: رانندگی اتوماتیک در خودروها، کاربری ربات‌ها در رفع معلولیت‌ها و هزاران کار و نیاز دیگری که ربات‌ها می‌توانند انجام دهند و برطرف کنند این جذابیت را ایجاد کرده که به سمت ساخت و طراحی ربات‌ها برویم.

یوسفی‌کما افزود: با توسعه فناوری در ساخت ربات تلاش می‌شود که تمام رفتارهای انسان توسط ربات تقلید شود، علم رباتیک به این سمت می‌رود که پیش‌بینی‌های باور نکردنی در رابطه با آینده رباتها شنیده می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه توضیحاتی در رابطه با ربات‌های ساخته شده از سوی شرکت‌های مختلف، کارایی و مشخصات آنها ارائه کرد.

وی افزود: فیلم‌های زیادی از ایران در کنفرانس ۲۰۱۴ ربات شرکت کردند و رتبه‌های خوبی هم توسط آنها کسب شد.

وی در خاتمه سخنرانی خود در رابطه با علم رباتیک و آخرین یافته‌های این علم به ارائه گزارش پرداخت.

انتهای پیام/

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *