رفتن به نوشته‌ها

آغاز کار با Arduino روی سیستم عامل ویندوز

 

آغاز کار با Arduino روی سیستم عامل ویندوز

    این مطلب شرح می دهد که چطور برد آردوینو را به کامپیوتر متصل کرده و اولین برنامه آردوینو خود را آپلود کنید.

  1.  یک برد آردوینو و یک کابل USB تهیه کنید.
  2.  محیط برنامه نویسی آردوینو را دانلود نمایید.
  3.  برد را متصل کنید.
  4.  نرم افزارهای راه انداز را نصب کنید.
  5.  یک برنامه کاربردی آردوینو را آغاز کنید.
  6.  مثال Blink را باز کنید.
  7.  برد خود را انتخاب نمایید.
  8.  پورت سریال خود را انتخاب کنید.
  9.  برنامه را آپلود کنید.

۱  یک برد آردوینو و کابل USB تهیه کنید.

در این مرجع آموزشی، فرض بر آن است که شما از برد آردوینو مدل Uno ، Duemilanove، Nano، Mega 2560 یا Diecimila استفاده می کنید.

همچنین احتیاج به یک کابل USB استاندارد (A plug to B plug) دارید: به عنوان مثال همان نوع کابلی که شما به یک پرینتر USB متصل می کنید. (برای برد آردوینو مدل Uno، به جای آن به یک کابل A to Mini-B احتیاج دارید.)

۲  محیط برنامه نویسی آردوینو را دانلود نمایید.

آخرین نسخه را از این صفحه دانلود کنید.

زمانی که دانلود شما تمام شد، فایل را unzip کنید. اطمینان حاصل کنید که ساختار پوشه را حفظ کرده باشید. روی پوشه دابل کلیک کنید تا باز شود. باید تعداد کمی فایل و زیرپوشه در آن وجود داشته باشد.

۳  برد را متصل کنید.

برد آردوینو مدل Uno، Mega، Duemilanove و Nano به صورت خودکار برق خود را از اتصال USB به کامپیوتر یا یک منبع تغذیه خارجی می گیرد. اگر از آردوینو مدل Diecimila استفاده می کنید، لازم است اطمینان حاصل کنید که برد به نحوی پیکربندی شده است که جهت تأمین برق از اتصال USB استفاده کند.

منبع تغذیه توسط یک جامپر انتخاب شده است، یک تکه پلاستیک کوچک که در دو پین از سه پین بین USB و پاورجک، فرو رفته است. بررسی کنید که این جامپر روی دو پینی که به پورت USB نزدیک تر است قرار گرفته باشد.

برد آردوینو را با استفاده از کابل USB به کامپیوتر خود متصل کنید. چراغ سبز رنگ مربوط به منبع، (که با برچسب PWR مشخص شده است) باید روشن شود.

۴  نرم افزارهای راه انداز را نصب کنید.

جهت نصب نرم افزار برای آردوینو مدل Uno یا Mega 2560 روی ویندوز ۷، ویستا یا XP:

  • برد خود را متصل کنید و منتظر بمانید تا ویندوز فرایند نصب راه انداز را آغاز نماید. پس از چند لحظه، این فرایند با شکست مواجه می شود، با اینکه تلاش خود را کرده است.
  • روی منوی Start کلیک کرده و Control Panel را باز نمایید.
  • در پنجره Control Panel به System and Security بروید. سپس، روی System کلیک کنید.. زمانی که پنجره System بالا آمد، Device Manager را باز کنید.
  • زیر Ports (Com & LPT) را نگاه کنید. باید یک پورت باز به نام Arduino UNO (COMxx) ببینید.
  • روی پورت Arduino UNO (COmxx) راست کلیک کنید و گزینه Update Driver Software را انتخاب نمایید.
  • سپس، گزینه Browse my computer for Driver software را انتخاب کنید.
  • در نهایت، به مسیر برنامه رفته و فایل راه انداز را به نام arduino.inf که در پوشه Drivers نرم افزار آردوینو قرار دارد، انتخاب نمایید. ( زیرشاخه FTDI USB Drivers). اگر از یک نسخه قدیمی محیط برنامه نویسی ( ۱.۰.۳ یا قدیمی تر) استفاده می کنید، فایل راه انداز Uno را با نام Arduino UNO.inf انتخاب کنید.
  • در اینجا ویندوز، نصب راه انداز را به پایان می رساند.

نصب راه انداز برای بردهای آردوینو مدل Duemilanove ، Nano یا Diecimila در ویندوز ۷، ویستا یا XP:

زمانی که برد را متصل می کنید، ویندوز باید فرایند نصب راه انداز را آغاز کند (اگر شما تاکنون برد آردوینو را به کامپیوتر متصل نکرده اید).

در ویندوز ویستا، راه انداز باید به صورت خودکار دانلود و نصب شود (واقعا این مورد اتفاق می افتد!)

روی ویندوز XP، ویزارد Add New Hardware باز می شود:

  • زمانی که پرسید Can Windows connect to Windows Update to search for software? شما گزینه No, not this time را انتخاب نمایید. دکمه Next را کلیک کنید.
  • گزینه Install from a list or specified location (Advanced) را انتخاب نموده و دکمه Next را کلیک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که گزینه Search for the best driver in these locations تیک خورده باشد؛ گزینه Search removable media را از حالت انتخاب خارج کنید و گزینه Include this location in the search را تیک بزنید و پوشه drivers/FTDI USB Drivers در مسیر آردوینو را Browse کنید.  دکمه Next را کلیک کنید.
  • این ویزارد به دنبال راه انداز خواهد گشت و سپس به شما می گوید که USB Serial Converter پیدا شد. دکمه Finish را کلیک کنید.
  • ویزارد New Hardware مجدداً ظاهر خواهد شد. همان مراحل را طی کنید و همان گزینه ها و مکانها را جهت جستجو انتخاب کنید. این بار، یک USB Serial Port پیدا خواهد شد.

با باز کردن Windows Device Mananger (در برگه Hardware از control panel سیستم) می توانید بررسی کنید که راه اندازها نصب شده باشند. در بخش Ports، به دنبال گزینه ی USB Serial Port بگردید؛ این، برد آردوینو است.

۵  یک برنامه کاربردی آردوینو را آغاز کنید.

روی برنامه آردوینو دابل کلیک کنید. (توجه: اگر نرم افزار آردوینو به زبان دیگری اجرا شد، شما می توانید آن را در کادر مکالمه Preferences تغییر دهید.

۶  مثال blink را باز کنید.

نمونه برنامه LED blink را باز کنید: File > Examples > 1.Basics > Blink.

7  برد خود را انتخاب نمایید.

لازم است که پورت ورودی کامپیوتر را که آردوینو از طریق آن به سیستم متصل است، از منوی Tools > Board انتخاب کنید.

انتخاب یک برد آردوینو Uno

برای بردهای آردوینو مدل Duemilanove با میکروکنترلر ATmega328 (نوشته ی روی تراشه ی برد را بررسی کنید)، گزینه Arduino Duemilanove or Nano w/ ATmega328 را انتخاب کنید. قبلاً، بردهای آردوینو با یک میکروکنترلر ATmega168 می آمدند، برای آنها، گزینه ی Arduino Diecimila, Duemilanove, or Nano w/ ATmega168 را انتخاب نمایید.

۸  پورت سریال خود را انتخاب کنید.

پورت سریال برد آردوینو خود را از منوی Tools | Serial Port انتخاب کنید. این گزینه احتمالاً COM3 یا بالاتر است (COM1 و COM2 معمولاً برای پورت های سریال سخت افزاری رزرو شده اند). برای دانستن پورت مربوط به آن، شما می توانید برد آردوینو خود را از کامپیوتر بیرون کشیده و مجدداً منو را باز نمایید؛ پورتی که این بار نشان داده نمی شود، برد آردوینو است. برد را مجدداً متصل کنید و آن پورت سریال را انتخاب نمایید.

۹  برنامه را آپلود کنید.

اکنون، خیلی ساده، روی دکمه Upload در محیط آردوینو کلیک کنید. چند ثانیه صبر کنید- باید چراغ های RX و TX روی برد را به حالت چشمک زن ببینید. اگر عملیات آپلود با موفقیت انجام شود، پیغام Done uploading. در نوار وضعیت ظاهر می شود. (توجه: اگر یک برد آردوینو مدل Mini ، NG یا سایر بردها را دارید، لازم است که بلافاصله قبل از کلیک کردن روی دکمه آپلود، به طور فیزیکی دکمه ریست روی برد را فشار دهید.)

چند ثانیه پس از اینکه آپلود تمام شد، LED که به پین ۱۳ برد متصل است(L)، باید به حالت چشمک زن درآید. (in orange). اگر این اتفاق افتاد، به شما تبریک می گوییم! شما آپلود و اجرای برنامه آردوینو را یاد گرفته اید.

http://roboeq.ir

منتشر شده در آردوینوالکترونیک و میکروکنترلر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *