رفتن به نوشته‌ها

تاریخچه رباتیک

 

 

دانش رباتیک از جلمه دانش های بین رشته ای است که کاربردهای فراوانی در زندگی امروزه بشر از صنعت و تجارت تا کاربردهای خانگی و پزشکی پیدا کرده. زمانی ربات ها در ذهن عامه مردم  موجوداتی خطرناک و مضر برای انسان و محیط زندگی او به حساب می آمدند. کلمه ربات از واژه ربتا در زبان چک گرفته شده که به معنای برده می باشد و اولین بار در نمایشنامه ای در سال۱۹۲۱ توسط آقای کارل چاپک به کار رفت که موضوع نمایشنامه مربوط به ربات هایی بود که توسط کشاورزان به کار گرفته شده بودند وپس از مدتی از کنترل انها خارج شده وبر علیه خود کشاورزان طغیان می کنند، لذا ذهنیت اولیه مردم از  رباتهای اولیه همانا موجوداتی مزاحم و آسیب رسان بود و بسیاری از فیلمسازان و نو یسندگان رباتها را موجوداتی معرفی کردند که توسط بشر ساخته شده و به تکامل رسیده ولی پس از مدتی از کنترل او خارج شده وبر علیه او طغیان می کنند.

ایزاک اسیموف دانشمند و نویسنده شهیر روسی-آمریکایی درحمایت از علم رباتیک و تغییر این ذهنیت اشتباه ، تلاش فراوان نمود و ربات را به عنوان یک ماشین قابل اطمینان هماهنگ با انسان و تا حدودی باهوش معرفی نمود.

۱۹۳۸ اولین مکانیزم پاشش رنگ قابل برنامه ریزی توسط ۲ نفرآمریکایی با نامهای ویلارد پلارد و هارولد رزلند برای شرکت دویل بیس ساخته شد.

۱۹۴۲ آیزاک آسیموف کتاب Runaround را که درآن به تعریف سه قانون رباتیک پرداخته بود، منتشر ساخت.

۱۹۴۶ عصرظهورکامپیوتر:

جرج دول حق امتیاز یک سیستم کنترلی با قابلیت انجام عملیات تکرارپذیر را با استفاده ازیک ضبط مغناطیسی به نام خود ثبت نمود. در این سال همجنین ج . پِرسپراکرت و جان ماوچلی کامپیوتر انیاک اولین کامپیوتر الکترونیکی را دردانشگاه MIT واقع در Whirlwind ساختند. دراین سال همچنین انیاک اولین مسئلهُ خود را حل نمود.

۱۹۴۸ نوربرت وینر یکی از دانشمندان MIT کتاب ” سایبرنتیک یا کنتزل و برقراری ارتباط در حیوانات” را منتشر ساخت که درآن به توصیف مفاهیم ارتباطات و کنترل در سیستمهای الکترونیک ، مکانیک و بیولوژیک می پرداخت.

۱۹۵۱ در فرانسه ریموند گوِارتز اولین بازوی چند مفصل قابل کنترل از راه دور را برای کمیسیون انرژی اتمی آن کشور ساخت. اساس طرح کاملا بر مبنای اتصالات (کوپلینگهای) مکانیکی بین بازوهای ارباب (Master) و برده (Slave) بود که با کمک کابلهای استیل و پولیها ایجاد شده بود. سیستمهای منشعب از این طرح همچنان در مکانهایی که جابجایی نمونه های هسته ای کوچک مورد نیاز است مشاهده می شود. ازاین اختراع به عنوان نقطه عطفی در تکنولوژی فیدبک نیروها یاد می شود.

۱۹۵۴ جرج دوُُل اولین ربات قابل برنامه ریزی را طراحی کرد و واژه Universal Automation (اتوماسیون عمومی) را مطرح نمود . او بعد ها ترکیبی از این واژه را در شرکت خود که Unimation نام گرفت به کار برد.

۱۹۵۹ ماروین مینسکی و جان مک کارتی لابراتوار هوش مصنوعی را در MIT بنِیان نهادند.برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

۱۹۶۰ شرکت Unimation توسط کمپانی Condec خریداری و توسعهُ رباتهای Unimate در آن آغاز شد.شرکت American Machine and F oundry که بعدا به AMF معروف شد اولین سری از رباتهای چرخشی (Cylindrical) را که Versatran نام گرفت به بازار عرضه کرد. این ربات را هری جانسون و ولکومیلنکوویچ طراحی کرده بودند.

۱۹۶۲ شرکت جنرال موتور اولین ربات صنعتی را از شرکت Unimation خریداری و درخط تولید نصب نمود. این ربات جابجا کننده اجسام اولین سری از ربات های Unimate بود که به کار گرفته می شد.

۱۹۶۳ جان مک کارتی به ریاست لابراتوار جدید سیستمهای هوشمند در دانشگاه استانفورد منصوب شد.

۱۹۶۴ شرکت C & D Robotics تاُسیس شد.

۱۹۶۵ دانشگاه Carnegie Mellon (واقع در پیتزبورگ ای الت پنسیلوانیا) انستیتو رباتیک خود را تاسیس نمود.

۱۹۶۵ تبدیلات همگون در سینماتیک ربات به کار گرفته شد.این موضوع همچنان به عنوان پایه و اساس تئوری رباتیک باقی مانده است.

۱۹۶۷ ژاپن یک ربات Versatran را از شرکت AMF خریداری نمود. این ربات اولین رباتی بود که به ژاپن وارد می شد.

۱۹۶۸ شرکت کاوازاکی ژاپن لیسانس طراحی رباتهای هیدرولیک را از شرکت Unimation اخذ و به تولید ربات در ژاپن پرداخت.

۱۹۶۸ انستیتو تحقیقات رباتیک دانشگاه استانفورد ربات Shakey را که یک ربات متحرک با قابلیت پردازش تصاویر بود ه توسط یک کامپیوتر در محدوده یک اتاق کنترل می شد را ساخت.

۱۹۷۰ پروفسور ویکتور اسکیمن از دانشگاه استانفورد بازوی استانفورد را طراحی نمود که امروزه نیز سینماتیک آن به عنوان استاندارد بازوها شناخته می شود.

۱۹۷۳ شرکت Cincinnati Milacron رباتهای مدل T3 که اولین سری از رباتهای صنعتی قابل کنترل با مینی کامپیوتر بودند که در مقیاس تجارتی تولید می شدند را روانه بازار نمود ( این ربات توسط ریچارد هان طراحی شده بود).

۱۹۷۴ پروفسور ویکتور شینمن طراح بازوی استانفورد شرکت Vicarm را جهت عرضه نوع جدیدی از این بازو که برای کارهای صنعتی طراحی شده بود و توسط یک مینی کامپیوتر کنترل می شد پرداخت.

۱۹۷۶ بازوهای رباتیک در وایکینگ یک و وایکینگ دوبه کار گرفته شد. دراین سال همچنین، شرکت Vicarm یک میکروکامپیوتر را به بازوی تولیدی خود اضافه کرد.

۱۹۷۷ شرکت ASEA دومدل ربات صنعتی الکتریکی ساخت خود را به بازار عرضه کرد. هردوی این مدلها برای برنامه ریزی و کنترل دارای کنترلر میکروکامپیوتربودند. (این رباتها اجداد ربات ABB امروزی هستند.]م[)

۱۹۷۷ شرکت Unimation شرکت Vicarm را خریداری نمود.

۱۹۷۸ با استفاده از تکنولوژی Vicarm شرکت Unimation رباتهای PUMA (Programmable Univeral Mashine for Assembly) را به بازار عرضه نمود. PUMA امروزه نیز در بسیاری از آزمایشگاههای تحقیقاتی یافت م ی شود.

۱۹۷۸ شرکت Brooks Automation تاُسیس شد.

۱۹۷۹ شرکتهای Sankyo و IBM رباتهای SCARA را که در دانشگاه Yamanashi ژاپن طراحی شده بود را به بازار عرضه کردند.

۱۹۸۱ شرکت Congex تاُ سیس شد.

۱۹۸۱ شرکت CRS Robotic تاُ سیس شد.

۱۹۸۲ شرکتهای Fanuc ژاپن و جنرال موتورز با یکدیگر شرکت GM Fanuc را برای عرضه ربات به آمریکای شمالی تاسیس کردند.

۱۹۸۳ شرکتTechnology Adept تاُ سیس شد.

۱۹۸۴ جوزف انگل برگر شرکت Transition Robotics را که به عرضه رباتهای خدمتکار می پرداخت تاُ سیس نمود. این شرکت بعدها به Helpmates تغییر نام پیدا نمود.

۱۹۸۶ با اتمام لیسانس Unimate شرکت کاوازاکی به طراحی و عرضه رباتهای ساخت خود پرداخت.

۱۹۸۸ گروه Staubli شرکت Unimation را از Westinghouse خریداری کرد.

۱۹۸۹ شرکت Computer motion تاُسیس شد.

۱۹۸۹ شرکت Barret technology تاُسیس شد.

۱۹۹۳ شرکت Sensable technology تاُ سیس شد.

۱۹۹۴ انستیتو رباتیک CMU ربات Dante II ، یک ربات شش پا با قابلیت راه رفتن را به منظور اکتشاف و نمونه برداری گازهای متصاعد شده در آتشفشان کوه Spurr درآلاسکا ساختند.

۱۹۹۵ شرکت Intuitive Surgical با همکاری Fred Moll ، Rob Younge وJohn Freud به منظور طراحی و عرضه ربات های جراح تاسیس شد. این تکنولوژی بر پایه کار های انجام شده در SRI ، IBM و MIT شکل گرفته بود.

۱۹۹۷ ماموریت فضایی ناسا چشمها و اذهان جهانیان را در زمانی که سفینه مسیر یاب بر سطح مریخ فرود آمده و ربات راه پیمای Sojourner عکسهای خود را از حرکت بر روی یک سیاره دور به زمی فرستاد، معطوف خود ساخت.

۱۹۹۷ شرکت هوندا ربات P3 خود را که هشتمین مدل طراحی شده از پروژه ساخت ربات آدم نمای شروع شده از سال ۱۹۸۶ بود را به نمایش گذاشت.

۲۰۰۰ هوندا ربات آسیمو را که نسل دیگری از رباتهای انسان نما بود را به نمایش گذاشت.

۲۰۰۰ شرکت سونی از ربات انسان نمای خود موسوم به SDR (Sony Dream Robots) در نمایشگاه Robodex ژاپن پرده برداری کرد.

۲۰۰۱ سونی مدل دیگری از سگ رباتی موسوم به Aibo را به بازار عرضه کرد.

۲۰۰۱ سیستم SSRMS توسط شرکت MD Robotics کانادا ساخته شده و با موفقیت در مدار مربوط به ایستگاه فضایی بین المللی قرار گرفته و مشغول به کار شد.

http://robouoz.blogfa.com/

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *