رفتن به نوشته‌ها

رتبه علمی دانشگاه آزاد در ESI

 

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی درباره رتبه علمی این دانشگاه در ESI گفت: (بررسی مشکلات سیر نزولی رتبه علمی دانشگاه آزاد، خطای یکی از واحدهای دانشگاهی در پایگاه ESI اصلاح شد و رتبه دانشگاه به ۱۸۸ ارتقا پیدا کرد)

دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی در گفت‌و‌گو با روزنامه فرهیختگان درباره زیرساخت‌هایی که مسبب ارتقای رتبه علمی دانشگاه آزاد اسلامی شد، بیان کرد: «ایجاد زیرساخت‌ها از هفت سال پیش در دستور کار قرار گرفت و اولین‌بار با ابلاغ بخش‌نامه تشویقی،مقالاتی تولید شد، که حرکت به سوی ارتقای علمی را آغاز کرد .»

او ادامه داد: «هم اعضای هیات‌علمی و هم دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقالات زیادی را در زمینه‌های تحقیقاتی خود تولید کردند، که سیر صعودی مناسبی را در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ شاهد بودیم، به‌طوریکه در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ دانشگاه آزاد اسلامی به اوج تولید علم خود رسید.»

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی افزود: «آن سال در رتبه‌بندی‌ها شاهد درخشش این دانشگاه بودیم. بعد از یک سیر نزولی دو ساله که دلایل مختلفی داشت، اما از اواخر سال ۲۰۱۲ که دکتر میرزاده در راس کار قرار گرفتند و دستور به رصد و بررسی شرایط را صادر کردند، دلایل این سیر نزولی را بررسی و تولید علم و پیگیری برای ثبت نشدن مقالات دانشگاه آغاز شد.»

حسین‌زاده لطفی درباره سیر نزولی رتبه علمی این دانشگاه در گذشته عنوان کرد: «یکی از واحدهای دانشگاه در آن سال‌ها مکاتباتی با پایگاه ESI داشته است. این واحد به صورت مستقل مقالاتی را به نام خود ثبت کرد؛ در حالی که زیر مجموعه دانشگاه بود و باعث شد که به اشتباه ۱۴ هزار رکورد به نام این واحد ثبت شود،و با ترفندهای نرم‌افزاری از آن سوءاستفاده هم شده بود. این رکورد برای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نشده بود.اما با اصلاح این موضوع از رتبه ۷۸۰ در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۵۰۰ در سال ۲۰۱۴ ارتقا پیدا کردیم و سرانجام در سال ۲۰۱۵ به رتبه ۳۰۰ که با ادغامی که صورت گرفت به ۱۸۸ رسیدیم.»

او با تاکید بر نقش استادان و دانشجویان دانشگاه برای دستیابی به رتبه ۱۸۸ دانشگاه در ESI تصریح کرد: «قطعا استادان و دانشجویان در این مسیر مکمل هم بودند و استادان به کمک دانشجویان رساله‌ها را پیش می‌برند، البته دانشجویان هم بدون کمک اعضای هیات‌علمی نمی‌توانند موفق باشند. دانشجویان ما نیروی جوان آماده به کار هستند، و از لحاظ عملی هر دو با هم به این موفقیت رسیده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی اقداماتی در دو سال گذشته داشته، که از زیاندهی اعضای هیات‌علمی و به هدر رفتن نیروی دانشجویان در این میان جلوگیری کرده است.»

حسین‌زاده لطفی با اشاره به سیاست‌‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقا و ثبات رتبه علمی خاطر نشان کرد: «نگه‌داشتن این جایگاه برای کشور و دانشگاه مهم است. هم‌چنین ثبات و ارتقایش سخت‌تر است.»

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی در پایان تاکید کرد: «دانشگاه مشوق‌هایی را طراحی می‌کند، که از رکود علمی اعضای هیات‌علمی جلوگیری کند. از سوی دیگر سیستمی برای رتبه‌بندی پژوهشی، استادان سنجیده می‌شوند. هم‌چنین در تلاش برای ارتقای سطح علمی اعضای هیات‌علمی هستیم. این بخشنامه‌ها تا دو ماه آینده ابلاغ می‌شوند و نقش تعیین‌کننده‌ای دارند تا بتوانیم دانشگاهی پربارتر در زمینه تولید علمی داشته باشیم.»

منبع:http://www.iau.ac.ir

منتشر شده در عمومی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *