رفتن به نوشته‌ها

آموزش Plc Step 7 سری ۳۰۰

برنامه Simatic Step7 سری ۳۰۰ از قویترین برنامه های پی ال سی می باشد که می تواند سری ۲۰۰ و ۴۰۰ را نیز پشتیبانی نمایید و به جرات می توان گفت بهترین و عالیترین برنامه برنامه نویسی و شبیه سازی Plc می باشد و تعریف بیتها و سایر قطعات مانند Plc Step5 می باشد و کسانی که با سری ۵ کار کرده اند براحتی از عهده آن بر می آیند . برنامه شبیه ساز مانند یک پی ال سی بوده و فرقی با ان ندارد و همان پیغامها و نمایشگرهای دستگاه Plc را همراه دارد.

آموزش Plc Step 7 سری ۳۰۰

برنامه Simatic Step7 سری ۳۰۰ از قویترین برنامه های پی ال سی می باشد که می تواند سری ۲۰۰ و ۴۰۰ را نیز پشتیبانی نمایید و به جرات می توان گفت بهترین و عالیترین برنامه برنامه نویسی و شبیه سازی Plc می باشد و تعریف بیتها و سایر قطعات مانند Plc Step5 می باشد و کسانی که با سری ۵ کار کرده اند براحتی از عهده آن بر می آیند . برنامه شبیه ساز مانند یک پی ال سی بوده و فرقی با ان ندارد و همان پیغامها و نمایشگرهای دستگاه Plc را همراه دارد.

مشخصات Plc-step 7 300

Ps – ماژول تغذیه
Cpu – واحد کنترل مرکزی
Im – ماژول واسطه برای بسط Plc
Sm – سیگنال ماژول که شامل ورودی و خروجی و همچنین آنالوگ و دیجیتال است.
Fm- ماژول های تابعی
Cp – اتصالات Ppi – پروفیباس – انترنت صنعتی

مشخصات ماژول ها :
۱- Sm :
ورودی دیجیتال ۲۴ ولتdc – 120 تا ۲۴۰ ولت Ac
خروجی دیجیتال ۲۴ ولت Dc رله ای
ورودی آنالوگ : ولتاژ – جریان – مقاومت – ترموکوپل
خروجی آنالوگ : ولتاژ – جریان

۲- Im :
Im360/361 و Im365 : پیکربندیرا در چند سطع ممکن می سازد و باعث ایجاد حلقه در باس شبکه از یک سطع به سطح دیگر می شود.

۳-dm :
ماژول کاذب Dm370 : محل یک ماژول را که پارامترهای آن هنوز تعیین نشده است را رزرو می کند.

۴-fm :
ماژول های تابعی که عملیات ویژه را انجام می دهند . شمارش – مکان یابی – کنترل حلقه بسته

۵-cp :
پردازنده های ارتباطی : این پردازنده ها تسهیلات شبکه سازی زیر را فراهم می کنند .
ارتباط نقطه به نقطه – پروفیباس – انترنت صنعتی

نمایشگرهای S7-300

(pu 315 -2dp)
Sf : System Falt – خطای سیستم
Batf :خطای باتری
Dc5v :ولتاژ ۵ ولت Dc
Frce : اعمال ورودی از کامپیوتر
Run : اجرا
Stop : توقف اجرا
Sf Dp : خطای Dp
Busf : خطای شبکه

سویئچ اصلی

Run-p : اجرا با پذیرش تغییرات
Run : اجرای فقط خواندنی
Stop : عدم اجرا
M Res :ریست حافظه

دریچه ها

Batterie : باتری بک آپ
Mp1 : Multi Point Interface رابط ورودی چند نقطه ای
Dp : رابط پروفیباس جهت ارتباط ماژول های ورودی و خروجی گسترش یافته با Cpu
Memory Card : کارت حافظه جهت ذخیره برنامه Plc
بعد از نصب برنامه Simatic Step7 که حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد . دو آیکون بر صفحه دسکتاپ شما نقش می بندد. که یکی بنام Simatic Manager و دیگری Automation License Manager نام دارد .
برنامه اصلی همان simatic manager می باشد که با باز کردن آن صفحه زیر بنمایش در می آید.
از نوار ابزار گزینه New را زده و در پنجره جدید یک نام برای پروژه خودتون بدهید مثلا Prj1 که بعد از تایید آن پنجره جدیدی نظیر شکل زیر بنمایش درمی آید
حال در سمت راست و قسمت Mp1 در بخش خالی پنجره راست کلیک نمایید و گزینه Insert New Object و از بخش منوی آبشاری Simatic 300 Station را انتخاب نمایید .

که با اینکار پنجره شما به شکل زیر درمی آید که و در زیر نام برنامه شما Simatic 300 و در بخش راست آیکون Hardware بنمایش درمی آید

حال بر روی Hardware دابل کلیک کرده و در پنجره جدیدی که باز می شود باید با توجه به دستگاه پی ال سی که دارید شروع به پیکربندی(Configuration) اطلاعات سخت افزاری برای نرم افزار خودتون نمایید تا برنامه سخت افزار پی ال سی شما رو شناسایی نمایید و بتواند آن را راه اندازی نمایید . این نکته قابل توجه است که تمام اطلاعات ذکر شده در دستگاه پی ال سی در بخش پیکربندی برنامه موجود است و شما باید شماره هر قطعه سخت افزار رو پیدا و شروع به پیکربندی نمایید.
Configuration
برای پیکربندی به ترتیب زیر عمل نمایید.
۱-از سمت راست و بخش profile standard گزینه Simatic 300 (فعلا) باز نمایید.
۲- از گزینه آبشاری باز شده Rack300 یا ریل ۳۰۰ رو بازکرده و Rail را انتخاب نمایید. که با اینکارپنجره مربوط به ریل که وسایل پی ال سی بر روی آن باید چیده شود بنمایش درمی آید .
۳- در پنجره ریل بر روی شماره ۱ کلیک کرده تا های لایت گردد. سپس دوباره از گزینه آبشاری PS 300 که همان منبع تغذیه پی ال سی است را بازکرده و با توجه به منبع تغذیه مورد نیاز پی ال سی منبع مورد نیاز را انتخاب نمایید که با اینکار در پنجره ریل منبع تغذیه شما در بخش شماره ۱ بنمایش درمی آید.
۴- ابتدا از بخش ریل شماره ۲ را انتخاب کرده و از گزینه آبشاری سمت راست Cpu 300 را بازنموده و با توجه به Cpu پی ال سی مورد نیاز Cpu را انتخاب نمایید . برای اینکه برنامه ای که قصد دارم برای شما اجرا نماییم هماهنگی داشته باشد مثل بنده و با توجه به تصاویر پیکربندی نمایید.
۵- از بخش ریل شماره ۳ را خالی گذاشته چون این ماژول مربوط به ماژول واسطه برای بسط دادن Plc می باشد (IM) . پس شماره ۴ از بخش ریل را انتخاب کرده و از گزینه آبشاری SM 300 را باز کرده و بسته به تعداد ماژولهای ورودی و خروجی و اینکه آنالوگ یا دیجیتال می باشند پورتهای ورودی و خروجی را برای برنامه معرفی نمایید.
بعد انجام مراحل بالا از منوی ابزار بالا save and compile را انتخاب نموده و از برنامه خارج شوید. حال به صفحه اصلی برگشته و Cpu313c را مشاهده می کنید.
حال با بازکردن Cpu313c بایستی S7 Program1 را انتخاب نمایید و با باز شدن زیر مجموعه ها Blocks و سپس Ob1 را انتخاب نمایید.
محیط برنامه نویسی
با بازشدن Ob1 صفحه ای بنمایش در می آید
از صفحه بازشده که شامل منوهای ابزاری مانند بیتهای لاجیک و غیره و منوهای سیستمی نظیر کپی و بارگذاری و غیره که خودتون بهتر می دونید است . ولی صفحه اصلی همان صفحه Network می باشد که شما باید برنامه مربوطه را با توجه به یکی از زبانهای برنامه نویسی در آن بنویسید .
حال یک برنامه ساده که کنترل از یک نقطه دایم کار را برای تست برنامه با هم می نویسیم .
ابتدا از منوی سیستمی View گزینه Lad را انتخاب نمایید و سپس در بخش network و comment بر روی محل چیدمان بیتها یک کلیک کرده تا برنگ سبز در بیاید .
از بخش Overviwe سمت چپ Bit logic را بازکرده و تیغه معمول بسته را انتخاب نمایید . بعد تیغه معمول باز و در وسط این دو تیغه در ادامه از منوی ابزار بالا فلش رو به پایین سمت راست را زده و دوباره از بخش Bit Logic یک تیغه باز را انتخاب و دوباره از منوی ابزار بالا فلش رو به بالا را زده و در انتها یک بوبین به آن اضافه نمایید .
حال شروع به آدرس دهی تیغه ها و بوبین نمایید. و برنامه را ذخیره کنید.
حال به صفحه اصلی برنامه برگشته و برنامه شبیه ساز را از منوی ابزار بالا انتخاب نمایید.و در پنجره شبیه ساز بازشده که شامل یک پنجره کوچک در داخل که شبیه نمایشگر پی ال سی است بنمایش در می آید که فاقد نمایشگرهای ورودی و خروجی است .که شما بایستی از منوی ابزار مربوط به برنامه نمایشگرهای ورودی و خروجی را به آن اضافه کنید و اگر شبیه پنجره ای که من در آورده ام در بیاورید و به اندازه دلخواه بسازید خوب می شود.
دوباره به پنجره برنامه نویسی (Ob1) برگشته و آن را به اندازه ای در بیاورید که کنار پنجره شبیه ساز باشد
در پنجره برنامه نویسی از منوی ابزار بالا گزینه Download را انتخاب کرده و بعد از دانلود برنامه به برنامه شبیه ساز گزینه مانیتور را از منوی ابزار بالا که به شکل عینک است را زده که برنامه را به شکل آنلاین درآمده و با نمایش اطلاعات پی ال سی شامل cpu و شماره و نام برنامه را بنمایش در می آید. و بخش برنامه نوشته شده در بخش network برنگ سبز در آمده و برنامه آماده شروع است.
در پنجره سمت چپ و از بخش شبیه ساز گزینه RUN-P یا اجرا را تیک دار کرده که با اینکار گزینه RUN بخش برنامه نویسی نیز فعال می شود و شروع به حرکت می کند.
اگر در بخش شبیه ساز و قسمت ماژول ورودی شماره ۱ را یک لحظه تیک دار کنید مشاهده می کنید که در بخش ماژول خروجی – خروجی ۰ تیک دار می شود و اگر در بخش ورودی یک لحظه وروی ۰ را انتخاب کنید خروجی نیز قطع می شود که اثر اون رو در بخش برنامه نویسی نیز مشاهده می کنید.
با انتخاب گزینه STOP برنامه متوقف گشته و می توانید از برنامه خارج شوید.

دریافت جزوه آموزشی در انجمن هنرجو
منبع انجمن هنرجویان ایران

منتشر شده در اتوماسیون و کنترل

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *