رفتن به نوشته‌ها

انتشار جدیدترین فهرست نشریه های نامعتبر علمی

 

انتشار فهرست نشریه‌های نامعتبر/ مراحل دریافت تشویقی مقالات

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از انتشار جدیدترین فهرست نشریه های نامعتبر علمی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم واشقانی فراهانی با اشاره به اعلام فهرست جدید نشریه‌های نامعتبر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: فهرست‌های به روز شده نشریه‌های نامعتبر و آدرس‌های جعلی در سایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی http://rvp.iau.ir/sp منتشر شد.

 

وی افزود: این فهرست ها با عنوان «فهرست مجله های نامعتبر اسفند ۹۳» و «فهرست مجله‌های نامعتبر اردیبهشت ۱۳۹۴» و «مجله‌ها و سایت‌های جعلی» درج شده است.

واشقانی فراهانی درباره نحوه ارائه مقاله در مجله ها گفت: مقالاتی که در مجلات نامعتبر یا آدرس‌های جعلی چاپ می‌شوند در بالا بردن آمار تولید علم دانشگاه در نمایه‌های معتبر بین‌المللی نقشی ندارند، شامل تشویق نمی‌شوند و برای ترفیع سالانه، هرگونه تبدیل وضعیت، گرفتن نمره پایان‌نامه یا رساله مورد تایید نیستند.

وی افزود: مقاله‌ها باید در مجله‌های تخصصی چاپ شوند و موضوع مقاله نیز باید با موضوع مجله همخوانی داشته باشد. همچنین اساتید و دانشجویان از چاپ مقاله‌های علمی در مجله‌هایی که در زمینه‌های گسترده و غیرتخصصی مقاله می‌پذیرند، پرهیز کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اظهار داشت: مجله‌های علمی- پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از این در فهرست ISC‌ بودند و در سال ۱۳۹۳ از این فهرست خارج شده‌اند، تا پایان سال ۱۳۹۴ با شرط بروز بودن مجله، معادل مجله‌های ISC مشمول تشویق می‌شوند.

وی گفت: این مجله‌ها فرصت دارند ‌تا پایان سال ۱۳۹۴ رتبه علمی وزارتین را دریافت کرده و یا در پایگاه‌های معتبر علمی نمایه شوند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح وضعیت مجله‌های نامعتبر گفت: مجله هایی که در فهرست نشریات نامعتبر وزارت علوم و وزارت بهداشت بوده و یا مجله‌هایی که در فهرست ISI بدون ضریب تاثیر و پایگاه Scopus و دیگر پایگاه‌های معتبر نمایه می‌شوند ولی فرآیند داوری و پذیرش مقاله در آن‌ها بسیار کوتاه است و داوری و چاپ مقاله با دریافت هزینه انجام می‌گیرد، جزو مجلات نامعتبر به شمار می روند.

واشقانی فراهانی افزود: همچنین مجله‌هایی که مقاله‌های چاپ شده در آن‌ها با زمینه فعالیت مجله هم‌خوانی نداشته و دامنه وسیعی از تخصص‌ها را در بر می‌گیرد نیز در گروه مجلات نامعتبر قرار دارند.

واشقانی فراهانی درخصوص مراحل پرداخت تشویق مقاله‌های علمی خاطرنشان کرد: مبلغ تشویقی به مقاله‌های ISI مجله‌های علمی-پژوهشی مورد تایید وزارتین و مجله‌های دانشگاه با دسترسی آزاد که توسط ناشر Springer چاپ می‌شوند، پرداخت می شود.

وی اظهار داشت: در صورت وجود اعتبار نیز مبلغ تشویقی مجله‌های علمی-ترویجی مورد تایید وزارتین پرداخت خواهد شد. همچنین برای پرداخت تشویقی سایر مقاله‌ها، گزارش تاییدشده شورای پژوهش واحد به مرکز گسترش علم و علم‌سنجی فرستاده شده و پس از دریافت تاییدیه و در صورت وجود اعتبار ردیف مربوط، وجه مبلغ تشویقی به آنها پرداخت می شود.

منتشر شده در عمومی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *