رفتن به نوشته‌ها

بازگشت حرکت دست بیماران ضایعات مغزی با ربات ساخت محققان ایرانی

 

پژوهشگران کشور رباتی برای توانبخشی دست بیماران مبتلا به سکته مغزی عرضه کرده‌اند که طی چهار مرحله قادر به بازگرداندن کنترل و توان دست این بیماران در تمرینات متوالی است.

اسماعیل قره‌خانی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا طراحی و ساخت سیستم‌های رباتیک و کنترل را از زمینه‌های تحقیقات این تیم نام برد و گفت: در این مطالعات اقدام به عرضه تجهیزات آزمایشگاهی رباتیک با کاربردهای توانبخشی و صنعتی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: معمولا آزمایش‌های کنترل، برخی ابزار مانند سیستم‌های تعلیق مغناطیسی، کنترل موتور، کنترل باندول معکوس و بازوهای منعطف دارند که این نوع تجهیزات را به صورت کامل عرضه کرده‌ایم.

قره‌خانی با بیان این که آزمایش‌های رباتیک به طور کلی شامل چهار دسته هستند، ادامه داد: این ربات‌ها شامل ربات‌های بازو که یک ربات یک و ۳۰ متری است و ربات‌های سیار است که قادر به حرکت هستند و ما پایلوتی از ربات‌های سیار را آماده کرده‌ایم.

این محقق ربات‌های خطی و ربات‌های توانبخشی را از دیگر ربات‌های مورد نیاز در آزمایشگاه‌های رباتیک دانست و اضافه کرد: ربات‌های توانبخشی دارای کاربردهای مهندسی پزشکی است که ما یک ربات توانبخشی برای بیماران ضایعات مغزی طراحی کرده‌ایم و این ربات توانبخشی دست را انجام می‌دهد.

محقق تیم تحقیقاتی ساخت ربات توانبخشی با اشاره به جزئیات این ربات یادآور شد: این ربات به افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند و ارتباط میان دست و شبکه مغزی آنها قطع شده است کمک خواهد کرد تا حرکت به دستشان بازگردد.

وی با بیان نحوه عملکرد ربات توانبخشی خاطرنشان کرد: این در ربات چهار مرحله کار توانبخشی را انجام می‌دهد. مرحله اول تشخیص است که برای این منظور یکسری مسیرهایی بر روی مانیتور روشن می‌شود و بیمار با قرار دادن دست خود بر روی بازوی ربات و گرفتن دسته آن، بازو را به سمت این مسیرها هدایت می‌کند.

قره‌خانی یادآور شد: افرادی که سالم هستند برای رفتن از نقطه‌ای به نقطه دیگر، در یک خط راست حرکت می‌کنند ولی حرکت افراد دارای ضایعات مغزی مورب است.

وی به بخش دوم عملکرد این ربات اشاره و خاطرنشان کرد: پس از تشخیص، بیمارانی که کنترلی بر روی دست خود ندارند، با گرفتن دسته ربات باید به سمت هدف مشخصی حرکت کنند و در صورتی که فرد قادر نباشد، ربات به وی کمک می‌کند و پس از تکرار چندین باره این عمل طی روزهای متوالی، به تدریج حس در دستان بیمار ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، در مرحله سوم نیز ربات در حالت بدون نیرو قرار داده می‌شود یعنی فرد بدون هیچ مقاومتی می‌تواند دسته را حرکت دهد و به سمت نقاط مورد نظر حرکت کند.

قره‌خانی ادامه داد: به تدریج که دست بیمار قدرتمندتر می‌شود، نیروی ربات افزایش می‌یابد به گونه‌ای که ربات در برابر حرکت دست بیمار مقاومت می‌کند و هرچه بیمار نیروی بیشتری به دسته اعمال کند، این ربات مقاومت بیشتری خواهد کرد.

این محقق با تاکید بر اینکه این عملکرد موجب توانبخشی به بیماران ضایعات مغزی خواهد شد، گفت: این ربات یک پروسه درمانی است که برای بیمارانی که دست آنها توان لازم را ندارد کاربرد دارد.

منتشر شده در پروژه هاعمومی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *