رفتن به نوشته‌ها

ربات انسان نمای ایرانی – سورنا سه

ربات انسان نمای ایرانی سورنا سه با حضور ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران رونمایی شد.
به گزارش میزان،ربات انسان نمای ایرانی سورنا سه، صبح امروز در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران و نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رونمایی شد.
بنا براین گزارش نسل اول سورنا، تنها به عنوان نمادی برای اعلام آغاز پروژه، طراحی ساخت و هوشمند سازی ربات انسان نما در آذرماه سال ۸۷ ارائه شد. پس از چندین ماه تلاش مستمر و شبانه روزی نسل دوم سورنا در ۱۲ تیرماه ۸۹ با حضور رئیس جمهور و جمعی از روسا و مقامات دانشگاه، صنایع و معادن در سالن اجلاس سران رونمایی شد.
طی حدود ۴ سال همکاری بیش از ۷۰ نفر از اعضای هیات علمی، مهندسین و دانشجویان در زمینه ربات از دانشگاه های برتر کشور، پروژه ربات انسان نمای ملی سورنای سه در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۴ به انجام رسید و توانمندی های آن در حضور مسئولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ارائه شد.

مجری ساخت ربات سورنا ۳گفت :ما مدیران حرفه ای در صنایع هایتک نداریم واگر مدیران ما حرفه ای باشند بستر فعالیت را خودشان ایجاد می کنند.
یوسفی کما در گفتگوبا خبرساعت ۲۰ شبکه چهار سیما افزود: سورنا ۱در اذر سال ۸۷،سورنا ۲در تیر ۸۹وسورنا۳امسال رونمایی شد .
وی بااشاره به ویژگی های سورنا ۳گفت :سرعت این ربات ۱۰برابر سورنا۲است وسطح هوشمندی ان به مراتب بالاتر از سورنا ۲است به طوری که تشخیص اشیا وچهره را داراست ومیتواند روی سطح شیب دار حرکت کند .
یوسفی کما افزود : ارتقا ربات از سورنا ۲به سورنا ۳احتیاجی به وقفه ۵ساله نداشت وما یک سال وقفه برای عقد قرارداد داشتیم .
وی به مشکلات پروژه های تحقیقاتی در کشور اشاره کرد وگفت :مشکلات فنی و تامین منابع مالی از جمله مشکلات اجرای طرح و چالش اصلی ما تامین منابع انسانی بود.
یوسفی کما افزود:در ساخت سورنا ۳ چندین بار مجبور به تغییر ساختار شدیم چون برخی از نخبگانی که از سراسر کشور برای ساخت این ربات فعالیت داشتند به راحتی جذب خارج از کشور می شدند وما باید انها را جمع می کردیم.
وی گفت: ما تلاش میکنیم که ارتباط بیشتری با صنایع داشته باشیم ودر سال ۹۴ شاهد عقد قرار داد های جدید هم در رابطه با سورنا وهم سایر بخش ها باشیم

سورنای سه با قدی برابر با ۱۹۰ سانتیمتر و وزنی درحدود ۹۸ کیلوگرم در زمره ربات‌های انسان نما به اندازه واقعی انسان بالغ قرار می‌گیرد.این ربات در مقایسه با سورنای دو پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است، در مورد توانمندی‌های این ربات می‌توان به حرکت بر روی سطوح ناصاف، حرکت روی سطوح شیب دار و پایین آمدن از پله اشاره کرد. همچنین این ربات می‌تواند با شعاع دلخواه دور بزند، در واقع دور زدن در جا از دیگر قابلیت های حرکتی این ربات است. سورنا سه قادر است از دو طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار کند و قابلیت سخن گفتن به صورت محدود را نیز دارد.
گفتنی است، سورنا سه با ارتقاء سطح هوشمندی، می تواند اشیا را تشخیص داده و موقعیت آن را برای گرفتن جسم دراختیار سیستم کنترلی قرار دهد. همچنین شناسایی و تعقیب صورت افراد در حال حرکت از دیگر قابلیت‌های سورنای سه است.

منتشر شده در عمومی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *