رفتن به نوشته‌ها

ساخت ربات بازرسی شبکه‌های فاضلاب

متخصصان جوان کشورمان در مرکز رشد خوشه فناوری آسانسور و صنایع وابسته تهران (کوشا) با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) موفق به طراحی و ساخت دوربین ویدئومتری شبکه فاضلاب (ربات بازرسی شبکه‎های فاضلاب) هستند. هدف از حمایت این پروژه، ارائه تسهیلات جهت طراحی و ساخت دوربین ویدئومتری شبکه فاضلاب است. استفاده از دوربین‎های بازرسی شبکه فاضلاب یکی از بهترین روش‌های بازرسی در سطح جهانی بوده که آن را تبدیل به یکی از قوی‌ترین ابزارهای بازرسی کرده است. امیر حسین حاجی سید بروجردی مدیرعامل شرکت پیشرو اوج آمیار با بیان این که یکی از مهم‎ترین تاسیسات زیر بنائی هر شهر و منطقه مسکونی، شبکه جمع آوری فاضلاب آن بوده که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: با توجه به گستردگی کار در هنگام اجرا و بهره‌برداری خطوط و شبکه فاضلاب و هزینه‌های بالای ناشی از خسارت‌های وارده، استفاده از تکنولوژی روز دنیا در جهت مدیریت صحیح و سریع بر تأسیسات، کاهش هزینه‌ها، افزایش رفاه و آسایش اجتماعی جوامع شهری امری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: مشکلات شبکه‌های جمع آوری فاضلاب، ممکن است بر اثر نارسائی‌های مرتبط با طراحی، اجرای نامناسب، نوع کاربری اشتباه، نگهداری نادرست و یا عوامل خارجی و حوادث به وجود آید که در این راستا استفاده از دوربین‌های بازرسی شبکه‌های فاضلاب (ویدئومتری) به عنوان یکی از ابزارهای مهم بهره‌برداری از شبکه‌های فاضلاب شهری، می‌تواند زمینه را برای اطلاع از وضعیت شبکه‌ها و اتخاذ تصمیم در مورد آنها فراهم آورد. بروجردی با اشاره به این که نتایج نشان می‌دهد که استفاده از ویدئومتری به هنگام اجرای پروژه می‌تواند از بسیاری از مسائل و مشکلات آتی پیشگیری کند، ادامه داد: استفاده از دوربین‌‌های بازرسی شبکه یکی از بهترین روش‌های بازرسی در سطح جهانی بوده که آن را تبدیل به یکی از قوی‌ترین ابزارهای بازرسی کرده است. روش انتقال تصاویر دوربین به شکل Wi-Fi بوده و توسط اپراتور مدیریت می‎شود. وی افزود: قابلیت‌هایی همچون نفوذ به ‌مناطق غیر قابل دسترس، ابزارهای سنجش دقیق، کاهش خطرات جانی برای افراد در شرایط بحرانی و قدرت نفوذ بالا در مناطق غیر قابل دسترس از جمله توانایی‎های این سیستم‌هاست.

در همین راستا و با توجه به نیاز به وجود یک سیستم بازرسی در کشور شرکت‌های آب و فاضلاب و شرکت‌های خدماتی در زمینه نگهداری شبکه‌های فاضلاب نیاز خود را از طریق واردات محصولات خارجی با وجود هزینه سرسام‌آور این سیستم‌ها تامین می‌کنند. وی با بیان این که هم اکنون موفق به طراحی و ساخت مدل آزمایشی، نیمه صنعتی و صنعتی دوربین ویدئومتری شبکه فاضلاب شده ایم، گفت: این درحالیست که به دلیل مشکلات مالی عملاَ فعالیت در این طرح را رها کرده بودیم که با حمایت‌های صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) مجدداَ شروع به بهینه سازی و ایجاد نسخه بروز شده نمونه نهایی کرده‌ایم و شرکت‌های آب و فاضلاب، مجریان خدمات نگهداری لوله‎های فاضلاب و …. از مشتریان این دستگاه‎ها هستند. به گفته وی در ایران این دستگاه‎ها اکثرا از خارج از کشور وارد می‎شود که با طراحی و ساخت این دستگاه و تولید انبوه می‎توان بازار خوبی متصور شد.

منتشر شده در عمومی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *