رفتن به نوشته‌ها

اینورتر چیست؟

اینورتر چیست؟

درایو یا اینورتر یا کانورتور فرکانس و یا کنترل کننده دور موتور برای تنظیم دور الکتروموتورها استفاده میگردد. درایوها وظیفه “کنترل دور موتور” را بر عهده دارند. درایوها قادرند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی موتور و بطور پیوسته تغییر دهند.

کنترلر موتور میتواند به صورت دستی یا اتوماتیک یک موتور را راه اندازی یا متوقف کند ، رو به جلو یا عقب (راست گرد چپ گرد ) حرکت دهد. و یا با سرعت و گشتاور تنظیم شده ای به حرکت در آورده و در مقابل اضافه بار و فالتها محافظت کند. دامنه استفاده از کنترلر موتور بسته به کاربردهای مختلف از مصارف معمول نظیر کامپیوتر ، ماشین فاکس ، سیستمهای گرمایش و سرمایش تا مصارف صنعتی پیچیده مانند خطوط تولید روباتیک میتواند باشد.

درایوها در کاربردهای مختلف مانند سیستمهای سروو یا کنترل کننده دور موتور با فیدبک در الکتروموتورهای AC و DC استفاده میگردد. درایوهای دور موتور میتوانند دور موتور را به صورت پیوسته از صفر تا چندین برابر دور نامی تغییر دهند. تنظیم دور در الکتروموتورها علاوه بر کاربردهای فراوان در پروسه های صنعتی، منجر به صرفه جوئی مصرف انرژی هم میگردد. علاوه بر آن درایوها در راه اندازی موتور جریان شروع کار و استارت موتور از شبکه را به میزان زیادی کاهش میدهند. بطوریکه این جریان خیلی کمتر از جریان اسمی موتور است.

درایوها میتوانند موتور را بطور نرم و کاملا کنترل شده استارت و استپ نمایند. زمان استارت و استپ را میتوان بدقت تنظیم نمود. این زمانها میتوانند کسری از ثانیه و یا صدها دقیقه باشد. توانائی درایو در استارت و استپ نرم موجب کاهش قابل ملاحظه تنشهای مکانیکی در کوپلینگها و سایر ادوات دوار میگردد.

درایوها تجهیزاتی هستند که از قطعات الکترونیکی مانند : تریستورها ، IGBT و … ساخته شده اند و از آنها برای کنترل ولتاژ یا کنترل فرکانس استفاده می شود. علاوه براین در کاربرهایی مانند جرثقیل ها ، آسانسورها و ……… که عدم موجود ضربه در راه اندازی و توقف موتور از اهمیت ویژه ای برخورداراست، استفاده از درایو اجتناب ناپذیر می شود .

 

مزایای استفاده از کنترل کننده های دور موتورهای الکتریکی

– عمر مفید بالا (به دلیل استفاده از مدارات الکترونیک قدرت)

-توانائی درایو در بازگرداندن انرژی مصرفی در ترمزهای مکانیکی و یا مقاومت های الکتریکی به شبکه

-کاهش جریان راه انداز کشیده شده از شبکه (جریان راه اندازی کمتر از ۱۰ درصد جریان نامی می شود)

-کاهش مصرف انرژی در سیستم های دارای فن (در گذشته با وجود موتور های دور ثابت، کنترل جریان سیال با دمپرها صورت می گرفت)

-کاهش تنش های الکتریکی (به دلیل راه اندازی و توقف نرم) و در پی آن کاهش تنش های مکانیکی و این خود باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود.

-افزایش دامنه تغییرات ممکن برای سرعت موتور نسبت به روش های مکانیکی

-اضافه شدن امکانات نرم افزاری برای مدیریت عملکرد کنترل دور

منتشر شده در اتوماسیون و کنترل

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *