رفتن به نوشته‌ها

آموزش بستن بوته های خیار

از آنجایی که ساقه ی بوته خیار گلخانه ای بالارونده می باشد در زمانی که بوته ها به یک سمت خم شدند و یا پیچک تولید کردند بایستی بوته ها بسته شوند، برای این منظور از نخ استفاده می کنیم.

انواع نخ برای بستن خیار

  • نخ کنفی: حسن این نوع نخ این است که بوته ها بر روی این نخ سُر نمی خورند و عیب اشان این است که آلودگی را به خود جذب می کنند.
  • نخ نایلنی (پلاستیکی): حسن نخ پلاستیکی این است که آلودگی را جذب خود نمی کند اما عیب آنها این است که امکان سر خوردن خیار بر روی آنها زیاد است.

نحوه بستن نخ به چوب قیم

یکی از متداولترین روش ها برای بستن نخ بدور بوته خیار به این صورت می باشد که ابتدا چوب قیم به طول ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر در کنار بوته ها و با فاصله ۵ تا ۱۰ سانتیمتر از طوقه خیار بصورت مورب به نحوی که از ریشه فاصله بگیرد در خاک فُرو می کنیم. بهتر است این چوب ها در محلول قارچ کش قرار گرفته باشد یا داخل قیر گذاشته شود تا علاوه بر عایق شدن، بیماری های قارچی را انتقال ندهد.

در ادامه نخ ها را ابتدا به قسمت بالا و به سیم های مفتولی که قبلاً در نظر گرفته شده می بندیم و سمت دیگر نخ به چوب پایین محکم بسته می شود. سعی شود که نخ کاملا کشیده شده و بسته شود.

می توان بجای چوب قیم از کلیپس استفاده نمود، کلیپس ها در واقع حلقه های باز شونده ای هستند که ابتدا کامل باز شده و بعد از قرار گرفتن نخ در بین لولای آن و بستن حلقه، نخ بصورت کامل به آن متصل و محکم می شود. قبل از بستن کامل کلیپس، آنرا در پایین ترین نقطه ساقه خیار قرار داده و می بندیم. به این ترتیب حلقه که یک طرف آن به نخ متصل است در داخل ساقه محکم قرار می گیرد.

روش پیچاندن بوته خیار به نخ

پیچاندن بوته بدور نخ با دست انجام می گیرد و جهت پیچش مخالف حرکت عقربه های ساعتی می باشد. دلیل این است که چرخش طبیعی گیاه به این سمت می باشد.

مشکل زمانی ایجاد می گردد که ما جهت پیچاندن را فراموش کنیم و یکبار مخالف و یکبار موافق عقربه های ساعت بپیچانیم در این حالت، زمانی که میوه های خیار رشد کردند بوته خیار سنگین می شود و بدلیل عدم استحکام ساقه بر روی نخ، کل بوته از روی نخ شل شده و به پایین می افتد.

هدایت بوته های خیار

پس از آنکه بوته رشد کرد و به بالاترین نقطه و به سیم قیم رسید، بایستی بوته هدایت شود. یکی از متداول ترین روش ها این است که بوته را چند دور به دور سیم مفتول افقی می پیچانیم و سپس به سمت پایین هدایت می کنیم.

منتشر شده در کاشت خیار

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *