رفتن به نوشته‌ها

هرس بوته های خیار

پس از انتقال بوته به زمین اصلی به مرور زمان بوته رشد می کند. در ابتدا اولین هرس شامل حذف برگ و گل و میوه تا ارتفاع ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر از سطح زمین می باشد. معمولاً در فصل تابستان تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر و در فصل زمستان تا ارتفاع ۵۰ سانتیمتر انجام می گیرد.

پس از مدتی که بوته رشد میکند، تولید شاخه های جانبی می نماید در صورتی که اجازه ی رشد به این شاخه ها داده شود پس از مدتی گلخانه تبدیل به جنگلی از شاخ و برگ خواهد شد و رشد طولی بوته ها متوقف می شود و گیاه روی زمین پهن می گردد. شاخه های جانبی که بر سطح زمین پهن شده اند، آلوده شده یا پا بر روی آنها گذاشته می شود.

آفات و بیماری ها زیر برگ ها پنهان شده و به سرعت تکثیر می یابند.

روش هرس خیار

هرس خیار به این صورت است که پس از تولید شاخه های جانبی اجازه ی رشد به شاخه های جانبی تا سه برگ داده می شود و بعد از برگ سوم آنرا سربرداری می کنیم. پس از مدتی گل هایی که بر رروی این ساقه جانبی ایجاد شده تبدیل به میوه می شوند، بعد از برداشت میوه های ساقه مذکور، آنرا بصورت کامل از ساقه اصلی جدا می کنیم.

برگ های پایینی بوته خیار که دچار کمبود مواد غذایی شده اند یا برگ های پیر نیز حذف می شوند و به مرور زمان، ساقه از پایین بدون شاخ و برگ می شود.

نکته: برای هدایت بوته ها می توانیم از روش پایین کشی بوته نیز استفاده نماییم در این روش نخ به قلاب بسته می شود، طول نخ بلندتر گرفته می شود و اضافه آن به دور قلاب پیچانده می شود و قلاب را به سیم مفتول افقی بالای سر بوته خیار متصل می کنیم پس از آنکه بوته رشد کردو به بالاترین نقطه رسید، ساقه نیز از سمت پایین با هرس های انجام شده بدون شاخ و برگ می گردد. در این زمان اضافه ی نخ از قلاب باز شده و در نتیجه بوته شُل شده که در این زمان به راحتی قسمت بدون برگ ساقه را بصورت حلقه در آورده و حلقه ها، عمودی نگهداشته می شوند و بر روی خاک قرار نمی گیرند. در این حالت بوته کاملا پایین کشیده شده و مجددا فضای رشد عمودی برای این بوته آزاد می شود.

منتشر شده در کاشت خیار

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *