برای اتصال یه LCD کاراکتری به آردوینو به ۶ تا پین دیجیتال نیاز هست که باید همشون هم به صورت خروجی تعریف بشن. در جدول زیر شماره پایه های متصل رو میتونید ببینید:
نام پین مربوط به LCD |
شماره پایه مربوط به LCD | شماره پایه متصل شده به پین آردوینو |
RS | 4 | 6 |
E | 6 | 7 |
D4 | 11 | 8 |
D5 | 12 | 9 |
D6 | 13 | 10 |
D7 | 14 | 11 |
include <liquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd(11, 10, 9, 8, 7, 6);
void setup(void) {
lcd.begin(16, 2);
lcd.clear();
…….}
void loop(void) {
lcd.setCursor(0, 1);
// lcd.setCursor( soton 0 , satr 1); // ستون۱ – سطر ۲
lcd.print(temp);
lcd.print("hello, world!");
….
}
برای روشن شدن خود LCD باید پایه شماره ۱ رو به زمین و پایه شماره ۲ رو به VCC وصل کنید. همچنین برای روشن شدن LCD بک لایت هم باید پایه شماره ۱۵ رو VCC و پایه شماره ۱۶ رو به زمین وصل کنید.
تنظیم کنتراست:
برای تنظیم کنتراست نور LCD 2*16 پایه ۳ (VEE) را به پایه وسط پتانسیومتر متصل می کنیم.
یک پایه پتانسیومتر به زمین و پایه دیگر آن به منفی متصل می شود.

در صورتی که نیاز به تنظیم کنتراست نداشته باشیم از یک مقاومت ۴.۷ کیلواهمی بین پایه ۳ و زمین استفاده میکنیم.
اولین باشید که نظر می دهید