رفتن به نوشته‌ها

دیود زنر

معمولی ترین کاربرد دیود برای تثبیت ولتاژ است. اگر منبع ولتاژ یا مقاومت بار تغییر نماید و بخواهیم ولتاژ ثابتی در دو سر بار داشته باشیم از یک دیود زنر استفاده می کنیم. برای کنترل جریان زنر مقاومتی را با آن سری می کنیم.

Diode-Zener (09)

اگر منبع ولتاژ کم شود جریان زنر کم می شود، اما ولتاژ دوسر آن ثابت می ماند. اگر منبع ولتاژ زیاد شود، جریان زنر زیاد می شود، اما ولتاژ دو سر آن ثابت می ماند. البته لازم است برای تثبیت ولتاژ، ولتاژ منبع از ولتاژ شکست زنر بیش تر باشد تا دیود زنر در ناحیه ی شکست خود کار کند.

Diode-Zener (10)
 

در این شکل مدار منبع تغذیه ی ۹.۱ ولت و ۵.۱ ولت توسط زنر نشان داده شده است.

استفاده از زنر برای حفاظت دستگاه در مقابل ولتاژ اضافی:
در مدار زیر مدار حفاظت با دیود زنر رسم شده است. در اثر عواملی نظیر افزایش ولتاژ شبکه یا اتصال ثانویه به اولیه ی ترانس، ولتاژ خروجی منبع تغذیه افزایش می یابد. این افزایش ولتاژ می تواند به بار آسیب برساند، دیود زنر در وضعیت عادی ولتاژ شکستی بیشتر از حداکثر ولتاژ منبع تغذیه دارد و قطع است. اگر ولتاژ خروجی منبع تغذیه زیاد شود دیود زنر در منطقه ی شکست قرار گرفته هادی می شود و جریان آن به طور ناگهانی زیاد تر شده در نتیجه، جریان زیاد سبب سوختن فیوز و قطع ولتاژ دو سر بار می شود.

Diode-Zener (11)
تشخیص معیوب بودن دیود زنر:
برای تست دیود زنر ابتدا مولتیمتر را در حالت تست دیود قرار می دهیم سیم مثبت را به آند دیود متصل نموده سیم مشکی را هم به کاتد دیود وصل می کنیم در این حالت دیود به وسیله ی مولتیمتر در بایاس موافق قرار می گیرد مولتی متر دیجیتالی ولتاژ بایاس دیود را نشان می دهد که این ولتاژ برای دیود های سیلیکنی حدود ۰.۷  ولت و دیود در گرایش مستقیم راه می دهد و سالم است. اما می دانیم استفاده از دیود زنر به خاطر ولتاژ شکست آنها است و نیز می دانیم هر یک از دیود های زنر دارای ولتاژ شکست خود می باشند پس مدار را روشن نموده اگر دیود سالم باشد باید ولتاژ نوشته شده برروی آن با ولتاژ گرفته شده توسط  مولتیمتر از دوسر آن حدوداً یکی باشد. اگر چنین نبود دیود زنر آسیب دیده است.

 

منبع

لینک مفید:

Zener Diode Limiter

 

منتشر شده در الکترونیک و میکروکنترلر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *