رفتن به نوشته‌ها

AMS1117

آی سی AMS1117-5.0 یک رگولاتور ولتاژ ثابت و یا قابل تنظیم بسته به پسوند انتخابی، نوع smd با تامین ۱ آمپر جریان و افت ۱ ولت نسبت به ولتاژ ورودی با پکیج SOT223 می باشد.

جریان استندبای ۲میلی آمپر. محافظ حرارت و محدود کننده جریان.

نکته کاربردی
درست است که در دیتاشیت این آی سی گفته شده که تا ولتاژ ۱۵ ولت (حداکثر ولتاژ پیشنهادی ۱۲ ولت است) را می توان به ورودی آن داد ولی باید به اختلاف ولتاژ ورودی و خروجی آن دقت نمود .

تمامی اعداد گفته شده در دیتاشیت برای دمای اتاق ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد.

یکی از محدودیت های گفته شده در دیتاشیت این آی سی آن است که در حالتی که اختلاف ولتاژ ورودی-خروجی آن ۲ ولت باشد و جریان آن ۱.۱ آمپر باشد، Current limit داخلی آی سی عمل کرده و خروجی را قطع می کند.
این یعنی مثلا برای خروجی ۵ ولت ، ۱ آمپر که ۵ وات توان می شود، در صورتی که توان تلفاتی آی سی به ۲.۴۲ وات برسد، مدار حفاظتی آی سی عمل کرده و خروجی را قطع می کند.
پس باید به این نکته توجه نمود.

در اینجا یک مثال برای استفاده از این رگولاتور نوع ۵ ولت با ولتاژ ورودی ۱۲ ولت که قرار است ۰.۶ آمپر را تامین بکند ، ارائه می گردد.
طبق شکل زیر که در دیتاشیت آمده ، حدود ۰.۹ ولت افت ولتاژ خواهیم داشت. بنابراین برای اینکه بتوانیم خروجی ۵ ولت داشته باشیم، باید حداقل ۶ ولت در ورودی داشته باشیم.

مثال دوم:

اگر ۰.۴ آمپر در خروجی بخواهیم؛ افت ولتاژ ۰.۸۵ ولت خواهد بود. ورودی حداقل ۶ ولت.

تلفات روی رگولاتور با توجه به ولتاژ ورودی ۱۲ ولت و جریان خروجی ۰.۴ امپر => 12*0.4=4.8 وات

توان تلفاتی با توجه به ولتاژ ورودی ۶ ولت و افت ولتاژ ۰.۸۵ و جریان خروجی ۰.۴ برابر میشود با: ۰.۴*۰.۸۵=۰.۳۴ وات که کمتر از ۲ وات می باشد. پس در نتیجه رگولاتور بدون قطعی و داغ شدن کر میکند.

کلا برای داشتن ولتاژ خروجی ۵ ولت طبق دیتاشیت باید ولتاژ ورودی ۷ ولت باشد.


از آنجاکه ورودی اصلی ما ۱۲ ولت هست، باید به گونه ای آن را تبدیل به ۶ ولت بکنیم تا توان تلفاتی روی آی سی از ۲.۴۲ وات کمتر باشد، این کار دو مزیت دارد:

۱- اینکه مقدار توان تلفاتی آی سی را کم کرده و در نتیجه آی سی کمتر داغ می شود. ( هرچه آی سی را بیشتر در حالت داغ استفاده کنیم، عمر آن کاهش می یابد و احتمال سوختن آن بیشتر می شود.)

۲- مقدار رگولاسیون آی سی کاهش پیدا نمی کند و خروجی آی سی رگولاسیون مورد نظر را دارد.

خوب حالا برای ساخت ۶ ولت ، از ۱۲ ولت چه کار باید انجام بدهیم. این ولتاژ در واقع ولتاژی (توانی ) است که ما می خواستیم تلف بشود ولی حالا به جای اینکه آن را روی آی سی رگولاتور تلف بکنیم، فقط باید آن را بر روی یک المان دیگر تلف کنیم که هیچ دیواری کوتاه تر از مقاومت نیست بنابراین یک مقاومت را به صورت سری در ورودی آی سی رگولاتور قرار می دهیم.

بنابراین مسئله می شود، پیدا کردن مقدار و توان یک مقاومت که ولتاژ دو سر آن ۶ ولت باشد و از آن جریان ۰.۶ آمپر عبور کند. که به راحتی مقدار مقاومت استخراج می گردد . از رابطه V=R*I به راحتی مقدار مقاومت استخراج می گردد که می شود ۱۰ اهم. مقدار توان هم از رابطه P=R*I2 محاسبه می شود که عبارت است از ۳.۶ وات .
از آنجا که مقاومت ۳.۶ واتی نداریم ، و همچنین برای جلوگیری از سوختن مقاومت و کمتر شدن فشار بر روی آن ، بنابراین می توان از یک مقاومت ۱۰ اهم ۵ وات یا ۱۰ وات آجری ( و یا موازی کردن ۲ عدد مقاومت ۲۰ اهم ۵ وات که این حالت بهتر است ) استفاده نمود.

به این ترتیب ما توان ۳.۶ واتی را که باید روی آی سی تلف می شد، را از روی آن خارج کردیم و در جای دیگری تلف نموده ایم، اگر این کار را نمی کردیم، از آنجا که آی سی نمی تواند بیش از ۲.۴۲ وات تلفات را تحمل بکند ، یا می سوخت و یا اصلا خروجی رگوله شده ای به ما نمی داد و خیلی هم داغ می شد.

این نحوه کار برای اکثر آی سی رگولاتورها باید انجام گردد و قابل انجام است.

دانلود دیتاشیت AMS1117

دانلود دیتاشیت LM1117

*LM1117 مشابه AMS1117 می باشد.

هرگونه استفاده و کپی برداری از مطلب گفته شده بالا فقط باذکر نام فروشگاه آی سی کالا و لینک وبسایت قابل استفاده می باشد.

مدار راه انداز AMS1117
مدار راه انداز AMS1117

میتوان از خازنها الکترولیتی به جای تانتالیوم استفاده کرد. فاصله پین خروجی با خازن بیشتر از ۴ سانت نباشد.

منتشر شده در اتوماسیون و کنترلالکترونیک و میکروکنترلر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *