رفتن به نوشته‌ها

وریستور (MOV – VDR)

ولتاژ وریستور نشان دهنده ی ولتاژی است که در صورت عبور ولتاژ دو سر قطعه از آن ولتاژ مقاومت قطعه به سرعت و با شیب زیاد کاهش می یابد.

مشخصه ولتاژ شکست و قطر آن از مشخصات اصلی میباشد. که در هنگام خرید باید به آن توجه نمود. برای مثال: وریستور ۳۹۰ ولت ۱۲ میلیمتر. قطر وریستور یا بطور کل سایز آن ارتباط تنگاتنگی با حداکثر میزان انرژی قابل دفع آن در وریستور های متال اکسید دارد

این قطعه به شدت به رطوبت حساس است. در حالت عادی و سالم این قطعه هیج امپدانسی ندارد ولی چنانچه بر اثر رطوبت خراب شود به یک مقاومت تبدیل می شود که با توجه به میزان رطوبت و زمان قرار داشتن vdr در مدار دارای ولتاژ مقدار این مقاومت متغیر است.وقتی vdr به هر دلیلی به مقاومت تبدیل می شود باید حتمآ از روی برد حذف شود و بارز ترین عامل خرابی vdr رطوبت و افزایش ولتاژ است که البته ربطی به کاربرد آن ندارد.

محدودیت های وریستورها:

وریستورها قادر به محافظت از قطعات شما برای در مقابل افزایش ولتاژ ناخواسته به مدت طولانی نیستند و معمولا خود آسیب می بینند. آین آسیب معمولا بصورت اتصال کوتاه در وریستور نمایان می شود. همچنین احتمال آتش سوزی بعلت افزایش دما و گداخته شدن وریستور وجود دارد. برای همین از وریستورها برای محافظت از مدار در مقابل اتصال به ولتاژ غیر مجاز و خارج از محدوده کارکرد استفاده نمی شود. شما می توانید از UPS و Stablizer برای کاهش نوسان های برق شهر و رگولاتورهای خطی یا سوئیچینگ برای تثبیت ولتاژ مدارتان استفاده کنید.

وریستور ها قابلیت محافظت از مدار شما در مقابل inrush current یا جریان بالای ورودی در هنگام شروع به کار مدار شما را ندارند. وریستور های معمولا بصورت موازی در مدار و در کنار قطعات شما بسته می شوند و برای این کار معمولا از مقاومت های NTC با اهم پایین و توان بالا و بصورت سری استفاده می شود.

وریستور های یک راه حل ساده و ارزان قیمت برای محافظت از مدارتان در برابر افزایش ولتاژ ناگهانی، نوسانات، نویز و هارمونیک های سوئیچینگ هستند. انتخاب نوع مناسب وریستور با توجه به محل استفاده و دقت به پارامتر های مختلف آن مانند ولتاژ، درجه بندی انرژی، زمان پاسخ و خاصیت خازنی آن حائز اهمیت است.

منبع: diginic.net

منتشر شده در الکترونیک و میکروکنترلر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *