رفتن به نوشته‌ها

اسنابر ولتاژ RC  ثابت

اسنابر ولتاژ RC  ثابت

اسنابر نشان داده شده در زیر موجب میرایی تشدید ناشی از عوامل پارازیتی در طبقه ی قدرت شده و از میان مدارهای اسنابر پرکاربردترین آنها محسوب می شود . از این مدار در دوسر دیودها ، سوئیچ های قدرت ، سلف های خروجی ، ثانویه ترانس ها و همچنین دوسر کلیدها استفاده می شود . استفده از این مدار موجب کنترل تغییرات ولتاژ و میزان پایداری میرایی می شود .

مدار استفاده شده در شکل زیر نحوه ی استفاده یک مدار اسنابر برای یک سوئیچ (ترانزیستور) نشان میدهد . استفاده از مقادیر مناسب مقاومت و خازن تا مقدار ۴۰ درصد اتلاف توان برروی سوئیچ را کاهش دهد . . این مقادیر باید تا حد امکان نزدیک به امپدانس مشخصه مدار تشدید انتخاب شود تا نوسانات میراگردد . البته این نکته نیز بسار اهمیت دارد که مقدار خازن اسنابر از خازن مدار تشدید بزرگتر انتخاب شود ولی باید به میزان کافی کوچک باشد تا تلفات مقاومت حداقل شود .

شکل زیر یک مدار اسنابر RC با یک سلف نشستی را نشان میدهد (LS) ، در صورت نبودن مدار اسنابر ، مدار تشدید  و خازن و خروجی ( پراکندگی) سوئیچ را خواهیم داشت .

وقتی سوئیچ خاموش میشود ، انرژی ذخیره شده در سلف نشتی با خازن خروجی کلید در صورت نبودن مدار اسنابر نوسان می کند .چنانچه مقاومت مدار اسنابر برابر با امپدانس مشخصه ی مدار تشدید باشد ، مدار تشدید به صورت میرایی بحرانی در آمده و اسپایگ های ولتاژ به وجود نخواهد آمد . معمولا مقدار خازن اسنابر دوتا چهار برابر خازن خروجی عنصر سوئیچینگ انتخاب می شود . معمولا ترجیج داده می شود که مقادیر خازن و مقاومت بعد از ساخت مدار و به صورت تجربی به دست آید . به این شکل که ابتدا بدون خازن اسنابر مدار را راه اندازی می کنند و سپس در خروجی فرکانس را اندازه گیری  کرده و در خروجی (یا بیشتر مدارات دوسر سوئیچ) خازن اضافه می کنند تا فرکانس نوسانات نصف گردد . در این شرایط مقدار خازن اضافه شده مقدار سه برابر مقدار اولیه می باشد . این مقداری است که ضریب کیفیت نزدیک به یک را بهینه می کند . مقدار اندوکتانس را می توان از دو فرکانس تشدید با دوخازن مختلف ، محاسبه شود . بنابراین مقدار امپدانس مشخصه ی مدار قابل محاسبه است. 

http://pst-ballast.mihanblog.com/extrapage/snyber_rc

منتشر شده در الکترونیک و میکروکنترلر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *