رفتن به نوشته‌ها

آموزش سامانه های مالیاتی

  • گروه اول: درامد سالیانه بالای ۳۰ میلیارد تومان باشد. مثل مشاغل زیر

عملکرد :۱۳۹۹
-۱دارندگان کارت بازرگانی )واردکنندگان وصادرکنندگان(.
-۲صاحبان کارخـانه ها و واحـدهای تـولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تـاسیس و پروانه بهره برداری از وزارت خانه ذیربط.
-۳صاحبـان هتلهای سه ستـاره و بالاتر.
-۴صاحبـان بیمارستانها، زایشگاه ها ، کلینیک های تخصصی.
-۵صـاحبـان مشاغل صرافی.
-۶فروشگاه های زنجیره ایی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذی ربط.
برای عملکرد ۱۴۰۰به بعد فعالیت های ذیل اضافه گردیده است:
-۷صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری و دفتر داری، خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای، انفورماتیک و طراحی سیستم
-۸صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری

  • گروه دوم

اشخاصی که درامد آن ها بین یک میلیارد تا سه میلیارد تومان است در این گروه جای میگیرند.

  • گروه سوم

مشاغلی که درامد انها زیر یک میلیارد تومان می باشد.

 

تبصره ۱۰۰:

توافق دارایی با اصناف است.
رئیس دارایی با رئیس اصناف و … تصمیم میگرند که چند درصد روی مالیاتها قطعی سال گذشته بیاد.
/  صرفا برای مشاغل گروه دوم و سوم است./ حتمن باید اظهارنامه سال قبل در همان مکان و همان شغل (همان شریک یا بدون شریک ) را به صورت عادی رد کرده باشد./ همان مبلغ مالیات که سال گذشته پرداخت کرده است را به موجب تبصره ۱۰۰ اداره مالیات به اضافه ۳ درصد میکند (با توجه به مبلغ مالیات سال قبل این درصد ها متفاوت است و به صورت پلکانی افزایش پیدا میکند. این درصدها هر سال از طرف اداره مالیات اعلام می شود.) و به عنوان مالیات سال جدید محاسبه می شود. مودی باید مبلغ محاسبه شد را پرداخت نماید./ اگر مبلغ مالیات حاصل از تبصره ۱۰۰ را مودی قبول نداشته باشد باید به صورت عادی اظهارنامه رد کند.
اگر مودی سال اول اظهارنامه عادی رد کرد و برای سال بعد تبصره ۱۰۰ خواست بزند باید بره برگه قطعی مالیات بگیره. اگر مقدار مالیات که روی برگه بود رو قبول داشت که تبصره ۱۰۰ براش بزنیم.
مودی تا ۵ سال می تواند به صورت تبصره ۱۰۰ اظهارنامه ارایه دهد. بعد از سپری شدن ۵ سال اظهارنامه عادی می دهد و بعد از رسیدگی مجددا میتوان برایش تبصره ۱۰۰ زد.
* اگر مودی تمام سال را کار نکرده باشد، مثلا دوماه عدم کارکرد رد کرده باشد نمیتوان برای او تبصره ۱۰۰ زد.
افرادی که برای دریافت کارت خوان کد مالیاتی گرفته اند باید اظهارنامه رد کنند.
مطابق با دستورالعمل موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم به شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۱۱ مورخ ۱۳۹۹/۰۳/۱۷ و به استناد مصوبات هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با توجه به اظهار و تایید شما، مبنی بر اینکه فروش کالا یا ارائه خدمات آن واحد شغلی طی سال ۱۳۹۹، کمتر از چهل و پنج برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم(شانزده میلیارد و دویست میلیون ریال) بوده است،لذا مبلغ مالیات عملکرد سال ۱۳۹۹ شما به صورت مقطوع و به شرح جدول ذیل تعیین می گردد و نیازی به نگهداری اسناد و مدارک و اظهارنامه مالیاتی جداگانه برای عملکرد سال ۱۳۹۹ نمی باشد.
*اظهار نامه اشخاص حقوقی و اجاره املاک تا اخر تیرماه وقت دارد.
* در صورتی که اظهارنامه در موعد مقرر پر نشود، امکان بهره مندی از معافیت ها وجود نخواهد داشت.
  • معافیت ماده ۱۰۱:

با تصمیم دولت به هر فرد برای سال مالیاتی ۱۳۹۹ مبلغ ۲۸۸۰۰۰۰۰ تومان بخشودگی مالیاتی تعلق می گیرد.*

۲۸۸۰۰۰۰۰/۱۲ = ۲۴۰۰۰۰۰ تومان معافیت برای هر ماه برای هر فرد. یعنی درامد هر فرد که کمتر از ۲.۴۰۰.۰۰۰ تومان باشد معاف از پرداخت مالیات است.

  • برگ تشخیص:

ممیض مالیاتی تشخیص می دهد که دارمد اظهار شده توسط مودی کمتر از مقدار واقعی درامدش است. مبلغ اضافی دارمد را در برگه تشخیص مینویسند و به مودی تحویل میدهد. مودی تا ۳۰ روز فرصت اعتراض دارد.

با اعتراض به مقداری که در برگ تشخیص نوشته شده است ممیز میتواند تا ۲۰ درصد از مقداری اعلامی درامد را کاهش دهد.

اگر قبول نکرد میتوان اعتراض زد و به کمیسیون مربوطه ارجاع داده می شود. (البته برای هر جلسه کمیسیون هزینه باید بدهید).۳۰ روز بعد از  رای کمیسیون به صورت به صورت خودکار برگه قطعی از روی رای صادر می شود.

شماره تماس پشتیبانی دارایی: ۱۵۲۶

  • تا سه شغل در یک مکان با یک کد پستی میتوانند کار کنند به شرطی که شغل ها مربوط به هم باشند. مثلا کافی نت و تایپ و تکثیر
  • ترازنامه (مخصوص گروه اول هست)

برای اشخاص حقیقی گروه یک و دو در قسمت “سایر دارایی ها” و “سرمایه” میتونیم مبلغ ۱ میلیون تومان بزنیم تا بتونیم مرحله ترازنامه رو رد کنیم.

  • اظهارنامه اصلاحی

اگر مودی تا یکماه پس از تاریخ اتمام مهلت ثبت اظهارنامه رجوع کرد و تقاضای تغییر اظهارنامه داشت، امکان حذف یا ویرایش اظهارنامه قبلی وجود ندارد. طبق ماده ۲۲۶ قانون مالیات های مستقیم امکان ارایه اظهارنامه اصلاحی را دارد.

اظهارنامه اصلاحی فقط در خصوص اشتباهات محاسباتی است.یعنی مودی که فروش خودش را ۱۰۰ تومن اعلام کند و بعد از مدتی بیاد برای اصلاح آن، این موضوع ربطی به اظهارنامه اصلاحی ندارد. اظهارنامه اصلاحی فقط برای اشتباهات محاسباتی است.مثلا در جمع و تفریق اشتباه شده باشد. درامد و هزینه را نمیتوان کم و زیاد کرد.

  • مالیات مقطوع

اگر بخشی از فروشهایی که انجام شده است مربوط به فروش خانه یا مغازه باشد که مالیات آنها مقطوع است. نیاز است در فیلد مربوطه “بلی” بزنیم. ممکن هست پول خانه فروخته شده به حساب معرفی شده به مالیات ریخته شده باشد که به موجب ان دوباره از ان مالیات مجدد گرفته شود. برای جلوگیری از این موضوع باید فیلد مربوطه را “بلی ” انتخاب کرد.

نقل و انتقال با مالیات ۵ درصد – سرقفلی با مالیات ۲ درصد –

  • ماده ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم

افرادی که برای ساخت مکان های آموزشی، مبلغی پرداخت کنند آن مبلغ از مبلغ مالیاتشان کسر می شود.

  • سود سپرده و سهام

اگر سودهای حاصل از سپرده و سهام به حساب واریز شده است باید این گزینه را “بلی” انتخاب کرد. چون مالیات اینها صفر است، باید از درامد کسر شود و به درامد خالص که مربوط به پروانه کسب است، مالیات بسته شود.

*از سال ۱۳۹۴ به ازای هر ده درصد افزایش درمد مشمول مالیات ۱ درصد تخفیف مالیات به مودی تعلق می گیرد. شرط برخورداری از این تبصره افزایش درامد نسبت به سال گذشته و شرط دیگر بدهی مالیاتی سال قبل پرداخت شده باشد.

  • ماده ۸۴

مالیات حقوق هست. برای سال ۹۹ ماهی ۳ میلیون تومان است که سالی ۳۶ میلیون می شود. طبق قانون ۳۰ برابر این مقدار مقدار فروش شامل تبصره صد است.

  • موجودی اول دوره

موجودی حساب در ۰۱/۰۱/۱۳۹۹

  • موجودی پایان دوره (مانده حساب)

موجودی حساب در تاریخ ۳۰/۱۲/۱۳۹۹

  • جمع بدهکار و بستانکار

مجموع مبالغ واریز شده و برداشت شده.

اگر در گزارشی مشاهده کردید که مثلا مانده حساب یک بانک ۱ میلیون تومان و از نوع بدهکار می باشد، طبیعتا یعنی ۱ میلیون تومان در آن حساب بانکی دارید.

  • در صورتی که بخواهید از معافیت های زیر استفاده کنید نمیتوانید تبصره ۱۰۰ بزنید.
  • معافیت ماده ۱۳۷: هزینه درمان
  • معافیت ماده ۱۶۵: آتش سوزی ، سیل، زلزله
  • معافیت ماده ۱۷۲: هزینه های خیریه
  • درآمد مشمول مالیات را توضیح دهید؟

دو مورد درامد مشمول مالیات داریم:

الف) درامد قبل از اعمال معافیت ها (سود قبل از معافیت)

ب) درامد بعد از اعمال معافیت ها (سود بعد از معافیت)

به طور مثال فروش مودی برابر ۱۰۰ تومان- هزینه های انجام شده ۸۰ تومان = سود قبل از اعمال معافیت برابر ۲۰ تومان

۲۰ – مبلغ معافیت سالانه = درامد بعد از اعمال معافیت ها

 

  • بیمه خویش فرمایی را میتوان به عنوان هزینه کرد نوشت تا از مبلغ درامد کاسته شود. همچنین هزینه های درمانی را نیز به عنوان هزینه کرد میتوان ثبت کرد.

 


  • ارزش افزوده  evat.ir

ارزش افزوده به کارهای تولیدی تعلق میگیرد. برای اینکه اظهارنامه ارزش افزوده بتوان رد کرد باید در پرونده مالیاتیش فیلد  مربوط به “مشمول ارزش افزوده می باشم” را بله بزنید.

کسب و کارهایی که سال اول کارشون هست معمولا معاف از مالیات هستند.چون به احتمال زیاد میزان درامدشان از مقداری که مالیات بهشان تعلق میگیرد کمتر است. البته باید اظهارنامه پر کنند.

در مرحله ثبت ارزش افزوده قسمت”به کدام یک از دلایل زیر مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده می باشید؟” وجود دارد. گزینه “شاغل در فعالیت های مشمول مرحله دوم ثبت نام” را بزنید.

تاریخ مشمولیت هم باید برایش وارد کرد: که زمان تاریخ ثبت شرکت یا تاریخ شروع فعالیت را باید وارد کرد.

کارهای خدماتی مثل فروش ماشین،ملک چون چیزی خرید نمی کنند در قسمت اظهارنامه ارزش افزوده، قسمت خرید عددی وارد نشود.برای قسمت فروش هم صرفا جمع مبلغ کمیسیون دریافت شده نوشته شود. فقط هزینه های اب برق گاز و تلفن و دیگر هزینه کردها نوشته شود.

اگر مبلغ خرید بیشتر از فروش باشد، میزان مالیات ارزش افزوده منفی می شود که یعنی از دولت باید بگیرید. برای این مورد باید گزینه “درخواست انتقال اضافه پرداختی به دوره بعدی عملکرد مودی” بزنیم.

دراظهارنامه اصلاحی ارزش افزوده باید ۳ درصد عوارض و ۶ درصد مالیات را به صورت دستی با توجه به میزان فروش محاسبه کرد. هر دوره را فقط یکبار میتوان اظهارنامه اصلاحی زد.

مودی که مشمول ارزش افزوده می شود باید هر فصل اظهارنامه ارزش افزوده ارایه دهد.

ارزش افزوده بهار تا ۱۵ تیر وقت دارد. ارزش افزوده تابستان تا ۱۵ مهر – ارزش افزوده پاییز تا ۱۵ دی-ارزش افزوده زمستان تا ۱۵ فروردین (که معمولاتا ۳۱ فروردین تمدید می شود)

مبالغ برای صورت معامله فصلی، ارزش افزوده، اظهارنامه سالیانه باید مبالغشون به هم بیاد.

اگر شروع بکار در اردیبهشت بود باید ارزش افزوده فصل بهار اظهار شود. هر چند که مبلغ پایین باشد. اگر مبلغ خرید و فروش صفر باشد، صفر را در فیلد میزان خرید و فروش وارد می کند و تایید میزند.

اجاره شامل اظهارنامه ارزش افزوده نمی شود.

موظف: کسی که کارهای دارایی را انجام می دهد.

کسانی که چندتا شغل دارند باید برای هر شغل اظهارنامه جدا بدهند و به شغلی که ارزش افزوده تعلق میگیرد اظهارنامه ارزش افزوده ان را پر کنند.

برای کافی نت ارزش افزوده اظهار نمی شود و نیاز پر کردن اظهارنامه ارزش افزوده برای کافی نت نیست.


صورت معامله فصلی

اگر در فصلی میزان فروش صفر بود نیاز به ارسال صورت معالمه نمی باشد. کسانی که مالیات ارزش افزوده دارند باید صورت معامله فصلی هم رد کنند. خرده فروش ها نیازی به ثبت صورت معامله فصلی ندارند.

همه شرکتها باید صورت معامله فصلی رد کنند. به اضافه عمده فروش ها و افرادی که تراکنش زیادی دارند.

یکبار بیشتر نمیتوان صورت معامله فصلی را ویرایش کرد.

اگر فروش به مصرف کننده نهایی بوده باشد. نیاز نیست تک تک افراد و مقدار خریدشون رو بزنیم تو سامانه. جمع کلیش رو مینویسیم. بدون نیزا به وارد کردن کد ملی

نمایندگی بیمه میتواند هزینه آب برق گاز و… به عنوان خرید وارد کند. مثلا ۱.۶۴۰.۰۰۰ برای فصل! فروش آن برابر میزان بیمه ای است که فروخته است.


پرداخت حق تمبر

نوع مالیات: عملکرد           مرحله وصول: عملکرد        منبع مالیاتی: حق تمبر    نوع حق تمبر: صدورپروانه یا ویرایش پروانه


 

منتشر شده در ICT

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *