رفتن به نوشته‌ها

تست آی او

 

  • روش اول (در هر صورتی باید این روش را انجام داد)

پین پاور فرونت پنل باید ۳.۳ ولت داشته باشد. در هنگام فشردن شستی پاور باید ولتاژ صفر ولت بگیرد. در این صورت ای / او میتونه سالم باشه.


  • روش دوم

پین PSIN چیپ ای او در حالت عادی باید ولتاژ ۳.۳ ولت داشته باشد. همزمان با تحریک شستی پاور این پین باید ولتاژ صفر بگیرد. در این حالت اتصالات از فرانت پنل (سوکت های پاور روی مادربرد) تا چیپ آی او درست هستند.

پین PSOUT  در صورتی که شستی فشرده نشده باید ۳.۳ ولت داشته باشد. بعد از تحریک شستی پاور و صفر شدن ولتاژ PSIN همزمان باید ولتاژ پین PSOUT  آی/او هم صفر شود که به معنای صحت کارکرد چیپ ای او می باشد. PSOUT فرمان لازم برای روشن شدن مادربرد را به چیپ جنوبی می دهد. (در واقع اگر PSOUT بعد از تحریک شستی پاور ولتاژش صفر نشد. یعنی به احتمال زیاد ای او خراب است. )

چیپ جنوبی در جواب ای او، فرمانی به پایه SUSB چیپ ای او می دهد. در این حالت پین SUSB چیپ ای او باید ۳.۳ ولت بشود.(در حالتی که شستی فشرده نشده باید صفر ولت باشد) اگر این ولتاژ روی این پین نبود، احتمال زیاد مادربرد روشن نمی شود. و ایراد از چیپ جنوبی می باشد.

*جهت تست ای او میتوانیم ولتاژ ۳.۳ ولت از سوکت پاور به پین SUSB ای او بدهیم. چنانچه مادربرد روشن شد به احتمال زیاد چیپ ای او سالم است و مشکل از چیپ جنوبی و مدارات بین راه یا مدارات RTC می تواند باشد..


  • روش دیگه تست سلامت I/O

این روش روی آی/او به شماره it8718f تست شده است. و پایه ها مطابق این ای سی هستند. پایه هایی که با انها در این تست سروکار داریم:

پایه شماره ۷۵ :  main power switch button input  (PANSWH)

پایه شماره ۷۲ :   Power On Request OutPut   (PWRON)

می باشد.

با اتصال پاور به مادربرد،

در حالتی که شستی پاور فشرده نشده است روی پایه های  ۷۵  (PANSWH)  و ۷۲ (PWRON) ولتاژ ۳.۳ یا ۵ ولت باید باشد.اگر هر ولتاژی غیر از اینا بود ایرادی در ای/او یا مدارت تغذیه ان است.

بعد فشردن شستی استارت پایه ۷۵ و ۷۲ باید صفر ولت بشوند.

در صورتی که پایه۷۵ صفر شود یعنی مسیر شستی تا ای/او سالم است. وگرنه این مسیر باید چک شود.

درصورتی که پایه ۷۲ صفر شود بدین معنی است که ای / او سیگنال برای چیپ ارسال کرده است. و در این صورت ای /او سالم است. اگر پایه ۷۲ صفر نشد یعنی ای/او مشکل دارد.

  • ادامه توضیحات قبلی میتونیم این نتیجه رو بگیریم که:

با اتصال زمین کردن پایه ۷۲ (PWRON) بایستی مادربرد روشن شود. اگر روشن شد ای/او سالم است. اگر نشد ای /او مشکل دارد.


  • روش دیگر تست I/O:

اگر با زدن شستی پاور مادربرد روشن شد ولی با زدن شستی یا نگه داشتن طولی مدت آن مادربرد  خاموش نشد i/o خراب شده است.

 

منبع:

https://persianrepair.ir/2019/02/09/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%B9%DB%8C%D8%A8-i-o-%D8%B1%D8%A7-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=rosh_h_tgrb_tst_o_r_n_r_b_th_r&utm_term=2021-03-08

منتشر شده در تعمیرات کامپیوتر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *