رفتن به نوشته‌ها

مسابقات رباتهای جنگجو سبک وزن – مکاکاپ(MechaCup)

📌معرفی لیگ جنگجو :

مسابقه جنگجو در یک راند ۲ دقیقه ای برگزار میگردد .
در این مسابقه ، ربات می بایست ربات حریف را در زمان مشخص از زمین مسابقه به بیرون براند یا از کار بیندازد .
مسابقات در مرحله اول به صورت گروهی آغاز شده و پس از آن به صورت حذفی ادامه پیدا خواهد کرد.

❌نکته بسیار مهم :

طبق قوانین استفاده از وسیله های هجومی از قبیل وسایل اتش زا , دستگاههای مختل کننده و هرگونه دستگاهی که امکان ایجاد اسیب فیزیکی و الکترونیکی به ربات تیم مقابل را داشته باشد امکان پذیر نیست .
ربات تنها باید بتواند با هل دادن رقیب را خارج کند .
استفاده از قطعات تیز و برنده و فندک مجاز نمی باشد.
استفاده از چوب و پلاستیک مجاز است.
استفاده از ورق فلزی به صورتی که لبه برنده نداشته باشد ایرادی ندارد.

✅محدودیت جنسیتی وجود ندارد.
دانش آموزان دختر و پسر می توانند در این مسابقه شرکت کنند.
رده سنی = زیر ۱۴ سال مجاز به شرکت در مسابقه می باشند

✅تغذیه ربات:

حداکثر ولتاژ تغذیه ربات ها با آداپتور ۱۲ولت و یا باطری ۱۲و یا ۶ ولت مجاز می باشد و باتری ها می توانند روی دسته کنترل و یا روی بدنه ربات نصب گردند.

✅شرایط زمین مسابقه لیگ جنگجو:
این مسابقه در یک پیست دایره ای شکل )یا شش گوش( به قطر ۱۸۰ سانتی متر برگزار می گردد .
هر ربات می بایست ربات حریف را به طور کامل از این پیست به بیرون بیندازند تا برنده مسابقه شود.
ارتفاع پیست از سطح زمین حداکثر ۳۰ سانتی متر میباشد.

✅زمان بندی مسابقه
زمان آماده سازی ربات ۲ دقیقه می باشد. هر تیم بعد از اعلام شروع مسابقه ، حداکثر ۲ دقیقه وقت برای آماده سازی ربات دارد و بعد از یک دقیقه باید در زمین مسابقه حاضر باشد در غیر اینصورت مسابقه را از دست خواهدداد .
مسابقه با سوت داور آغاز می شود و هیچ یک از تیم ها قبل از سوت داور مجاز به شروع مسابقه نمی باشند.
در صورتی که هر یک از تیم ها در زمان مقرر در زمین مسابقه حاضر نشوند ، مسابقه به نفع تیم مقابل اعلام خواهد شد.
مسابقه در دو راند ۲ دقیقه ای برگزار میگردد.

✅شرایط برگزاری و امتیاز دهی

رباتی برنده است که ربات حریف را از زمین مسابقه بیرون بیا ندازد

در صورتی که هنگام درگیر شدن دو ربات، یک ربات قادر به حرکت نباشد داور مسابقه را نگه داشته و از ربات بدون حرکت تقاضای حرکت می‌نماید .( ۱۰ ثانیه).
در صورتی که ربات قادر به حرکت نباشد، تسخیر شده و در آن راند مسابقه بازنده اعلام می شود.

در صورت جدا شدن چرخ و یا قسمتی از ربات که آن را از حرکت متوقف نکند و صرفا در روند مسابقه اختلال ایجاد کند، بنا به درخواست اپراتور، داور مجاز است در صورت درگیر نبودن رباتها جهت تعمیر ۳۰ ثانیه به آن تیم فرصت دهد تا آن قسمت را درست نماید، در صورت تکرار این روند، با درخواست اپراتور ضمن تعلق گرفتن یک کارت زرد برای دومین بار این فرصت داده خواهد شد. در هر راند حداکثر ۲ بار این فرصت به هرتیم تعلق می گیرد.
اگر رباتی در طول مسابقه از کار بیفتد و بعد از اخطار داور نتواند به مسابقه ادامه دهد ، مسابقه را باخته است.
اگر رباتی بدون دخالت ربات دیگر و به دلیل ناتوانی در کنترل ربات از زمین خارج شود یک کارت زرد به ربات داده می شود و بازی از شرایط اولیه مجدد شروع میشود.
دست زدن به ربات یا کشیدن سیم آن برای هدایت و کنترل بهتر ربات ، خطا محسوب شده و یک کارت زرد به ربات داده می شود.
در شرایط عادی مسابقه که رباتها از خروجی ها فاصله دارند کشیدن سیم موجب یک کارت زرد می شود . تیمی که ۲ کارت زرد بگیرد، بازی را باخته است.

در شرایطی که ربات در معرض خطر بیرون رفتن از زمین و باخت است ، هرگونه عملی که باعث نجات ربات شود مثل کشیدن سیم و یا موارد دیگر ، این عمل موجب باخت ربات از مسابقه خواهد شد.
اگر تیمی با کشیدن سیم باعث افتادن ربات حریف شود ، یک کارت زرد گرفته و بازی از شرایط اولیه شروع خواهد شد.
چنانچه در زمان مقرر ۲ دقیقه ، هیچ یک از ربات ها از زمین مسابقه خارج نشوند و یا از حرکت نیفتند ، رباتی برنده مسابقه است که خطای کمتری دارد و در صورت تساوری تعداد خطاها نتیجه مساوی اعلام می شود.

اگر ربات ها دو نیمه ی بازی )راند اول و دوم( مساوی و یا یکی در راند اول برنده و در راند دوم دیگری برنده شود، در مرحله ی گروهی به هر دو تیم ۴ امتیاز تعلق می گیرد و در مرحله ی حذفی راند سوم برگزار خواهد شد. نتیجه ی این بازی نتیجه ی نهایی می باشد.

در مرحله ی حذفی در صورت تساوی در راند سوم ربات ها به مرحله ی طناب کشی میروند.

✅طناب کشی :

در این مرحله باید ربات ها جایی برای اتصال طناب یا زنجیر داشته باشند.
داور طناب یا زنجیری را به دو ربات متصل میکند و وسط طناب بر روی خط میانی زمین قرار میگیرد با سوت داور هر دو ربات حرکت کرده و یک دیگر را میکشند.
ظرف مدت ۱۴ ثانیه اینکار ادامه پیدا می کند و در انتها به تشخیص داور رباتی که دیگری را کشیده است برنده اعالم می شود.

ربات برنده باید حداقل ۴ سانتی متر از محل
اولیه قرار گیری رباتها، ربات دیگر را بکشد.

در صورتی که داور تشخیص دهد ربات ها نتوانسته اند یک دیگر را بکشند نتیجه را مساوی اعالم می کند و رباتی برنده است که وزن کمتری دارد.

منتشر شده در دسته‌بندی نشدهمسابقه،کنفرانس، همایش

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *